Ondanks de grote uitdagingen waar we door het coronavirus voor staan, biedt deze tijd ook ruimte aan heel verrassende en waardevolle nieuwe initiatieven. Zo hebben Arian van Asten en Maurice Aalders vanuit het Co van Ledden Hulsebosch Centrum (CLHC) een internationale lecture series geïnitieerd. In deze serie presenteren academische forensische instituten van over de hele wereld, tot wel 12 tijdzones van elkaar verwijderd, hun onderwijs en onderzoek aan elkaar.

In plaats van een online editie van het jaarlijkse CLHC congres, dat gewoonlijk één hele dag duurt, kwamen Van Asten en Aalders op het idee om 14 korte inhoudelijke sessies in een online lecture series te organiseren. Iedere twee weken is een ander Forensic Science instituut aan de beurt om hun perspectief aan alle forensic science studenten ter wereld te laten zien.

In contact met de hele wereld

Sinds begin december 2020 zijn er al vijf online sessies geweest, en die zijn een groot succes gebleken. Lot Claeys, één van de deelnemende studenten, vertelt: “Ik zet nu nog maar mijn eerste stappen in de wereld van de forensische wetenschappen, maar sessies zoals deze zijn echt een extra drijfveer om alles op alles te zetten voor mijn studie.  Elke sessie is voor mij verrijkend. Je komt in contact met tal van wereldwijde onderzoeken en onderwerpen - van dopingcontroles voor racepaarden tot microbiële metabolische activiteit in de bodem tijdens decompositie van het lichaam - wat mij inspireert om zelf na mijn afstuderen ook aan research te beginnen.”

Naast het opdoen van kennis, bouw je ook aan je netwerk

Lot beaamt ook de netwerkvoordelen van de online lecture series: “Een van de dingen die mij tot nu toe inspireerde is hoe ieder wetenschappelijk onderzoek aan de instituten telkens een persoonlijk karakter vertoont, maar uiteindelijk de basis ervan iedereen samenbrengt. Het laat zien dat we allemaal een gezamenlijk doel hebben en ook bereid zijn de koppen bij elkaar te steken. Het mondiale karakter van de lecture series geeft ons de kans om van elkaar te leren en een virtuele reis rond de wereld te maken. Dankzij de online sessies weet ik dat ik in 2023 de IAFS in Australië niet wil missen - en wie weet brengen de sessies mij wel naar een van de instituten als start van een spannende carrière in het werkveld!”