Heel lang hoopte de organisatie een hybride congres op te zetten, waarbij een deel van de deelnemers de lezingen kon bijwonen in de zaal en een ander deel thuis achter de laptop. Helaas bleek dit nog niet mogelijk door de huidige coronamaatregelen. Daarom zijn alleen de commissieleden van studievereniging Spectrum en de sprekers fysiek aanwezig geweest in de Singelkerk. Het publiek kon via een livestream meekijken en werd geprojecteerd op een groot beamerscherm. Een mooie manier om het ICA dit jaar toch te kunnen laten doorgaan.

Jordan Vasseur, de voorzitter van de ICA commissie van Spectrum, vertelt: "We vreesden dat er weinig deelnemers zouden zijn aangezien dit nóg een online evenement was, iets waar veel studenten onderhand wel moe van zijn. Als commissie hebben we geprobeerd studenten in kleine groepjes samen te laten kijken, met in achtneming van de coronaregels. Wanneer studenten zich samen aanmelden, maakten ze meer kans op het winnen van een ICA goodiebag."

Lezingen over Verbinding

In de ochtend hebben twee sprekers een lezing gehouden over hun invalshoek op verbinding. Prof. dr. Irene Stengs, bijzonder hoogleraar Antropologie van ritueel en populaire cultuur aan de VU Amsterdam, ging met Opwinding, betrokkenheid en entertainment - Emotie en ritueel in het hedendaagse Nederland, in op de zogenaamde high density events die voor kortere of langere tijd de intensieve aandacht en betrokkenheid van grote groepen mensen genereren.

Stadsecoloog Els Corporaal besprak in haar lezing Stadsnatuur, verbinding van mens en dier wat er leeft en beweegt door de stad en welke maatregelen genomen worden om biodiversiteit en leefbaarheid voor mens en dier te versterken.

Keuze uit vier workshops

Daarna vond een workshopronde plaats, waarbij deelnemers konden kiezen uit 4 verschillende workshops die het thema Verbinding een nieuwe invulling gaven. Zo was er een workshop 'Retorica' om in verbinding met een publiek te komen, een spel om de ideale stad te bouwen met een toekomstbestendige leefomgeving voor mens en dier, een workshop 'Sekspret' om te leren over seksuele verbinding met jezelf en met je partner(s), en een denk-workshop 'Alleen Verbonden' over de invloed van sociale media op eenzaamheid en verbondenheid.

Na een lunchpauze vond de tweede helft van de lezingen en de tweede workshopronde plaats.
Peter Bos, universitair hoofddocent pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden, legde in zijn lezing uit hoe ons hormonale systeem, het resultaat van miljoenen jaren evolutie, het gevoel van verbondenheid met onze medemens mogelijk maakt.

Tot slot besprak Prof. dr. Leonard Witkamp, hoogleraar Telemedicine bij het AMC, de digitale transformatie van de zorg. Geholpen door slimme algoritmes en artificial intelligence maakt deze ontwikkeling het mogelijk om efficiënter en klantvriendelijker tijd- en plaats-onafhankelijk zorg te verlenen in de buurt van de patiënt.

Jordan Vasseur, de voorzitter van de ICA commissie van Spectrum, de studievereniging voor Bèta-gamma en Future Planet Studies, vat de elfde editie van het Interdisciplinair Congres Amsterdam tevreden samen:

"Hoewel er niet veel interactie met de deelnemers was en de sprekers een publiek in de zaal hebben gemist, waren de sprekers dankbaar dat ze weer eens een ‘live’ lezing mochten geven. Al met al was het een succesvolle dag: de lezingen waren geslaagd en de workshops kregen niets dan lof."