Esthers creativiteit werd beloond: studenten waren enthousiast en Esther zelf ook. Deze online werkvormen bleken enorm goed te werken en passen in een nieuwe stijl van activerend lesgeven, waarbij de student geprikkeld wordt zoveel mogelijk betrokken te zijn. Ook nu het onderwijs weer op campus plaatsvindt, zal Esther gebruik blijven maken van deze visuele en auditieve tools.

Copyright: IIS
Het is meer werk dan een standaard college, maar voor mij als docent is het ook uitdagender en motiverender. Ik leer er zelf ook enorm veel van en de verschillende opdrachten met verschillende tools houden de studenten scherp. Esther Quaedackers

Op basis van de vragen en ideeën van studenten kon Esther aan de hand van de online tools steeds relatief snel nieuwe, op maat gemaakte, interactieve opdrachten maken. Milena, één van de deelnemers van Big History afgelopen jaar, voegt toe: “Het werkte heel motiverend dat we ideeën en vragen konden posten op het Canvas discussiebord. Door vragen over dingen waar we nieuwsgierig naar zijn te posten, konden we invloed hebben op waar de lessen over gaan, een beetje sturen. Je kon ook zien met welke vragen anderen kwamen, waardoor je zelf ook weer op ideeën kwam. Hierdoor voelde ik mij nog meer betrokken bij de les.”

Lees hier verder voor meer praktische adviezen vanuit het perspectief van zowel docent als student.

Dit verhaal is onderdeel van een reeks inspirerende praktijkvoorbeelden van online onderwijs tijdens de COVID-19 pandemie, die naar voren zijn gekomen tijdens focusgroepgesprekken binnen het onderzoeksproject ‘Online en blended onderwijs aan de UvA’. Dit onderzoeksproject van het Teaching & Learning Centre biedt inzicht in de ervaringen van docenten en studenten met online (aspecten van) onderwijs en de strategieën die docenten hebben ingezet om (online) leren te stimuleren. De verhalen en rapporten uit dit project zijn terug te vinden op de projectpagina.