Bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies ligt de focus de komende vijf jaar op het thema ‘transities vormgeven’. Eén van de concrete uitwerkingen hiervan is het nieuwe honoursvak ‘The Next Great/Small Transformation’, dat dit najaar voor het eerst wordt gegeven. Interdisciplinaire studententeams zullen een maatschappelijke transitie-uitdaging identificeren en een strategie ontwikkelen om deze aan te pakken. Om de studenten te inspireren werd op 21 oktober een rondetafel georganiseerd bij De Ceuvel met drie boeiende gasten: John Grin (Professor Policy Science UvA), Dagmar Slagmolen (Artistiek leider Muziektheater gezelschap Via Berlin) en Boj van den Berg (groene stadmaker).

Allereerst was de locatie voor de bijeenkomst toepasselijk gekozen. De Ceuvel is een duurzame broedplaats voor creatieve en sociale ondernemers op een voormalige scheepswerf in Amsterdam-Noord. De bruisende plek omvat creatieve werkplekken, een cultureel centrum rondom duurzaamheid, een café-restaurant en zelfs een drijvend hotel. Daarnaast zijn er ook ruimtes beschikbaar voor workshops of inspiratiesessies zoals deze voor de studenten. Leuk detail: De Ceuvel is in 2012 opgericht door Future Planet Studies alumni! De duurzaamheidsopleiding van het IIS.

Ervaringsdeskundigen

De gasten van deze rondetafel bij De Ceuvel hebben alle drie, op hun eigen manier ervaring met het onderzoeken en in gang zetten van transities. Professor Grin houdt zich o.a. bezig met systeem innovatie en beleid rondom duurzaamheid. Dagmar Slagmolen komt uit de creatieve hoek en is o.a. regisseur, actrice en oprichter van muziektheatergezelschap Via Berlin. De derde gast, Boj van den Berg, is pionierend planoloog en o.a. oprichter van landschapsstudio New Grounds, waar bij het ontwikkelen van locaties de natuur voorop staat.

Creatieve benadering

Na een korte pitch over hoe de gasten transities zelf zouden definiëren, kregen de studenten gelegenheid tot vragen stellen, waar goed gebruik van werd gemaakt. Thema’s die aan bod kwamen waren o.a. alternatieven voor de vleesconsumptie, de ‘fast food industry’, de schaarste op de woningmarkt, duurzaamheid, maar ook hoe je A.I. zou kunnen toepassen om het welzijn van mensen te verbeteren. Allemaal grote, complexe thema’s, die vragen om een creatieve benadering en ‘transitie denken’.

Stof tot nadenken

De sessie was een succes en Boj sprak uit erg benieuwd te zijn waar de groepen over een aantal weken zouden zijn. Ook was er nog ‘food for thought’. Dagmar spoorde de studenten aan om goed na te denken over het begrip ‘impact’, wat heeft ‘waarde’ en hoe dit meten? Wanneer is iets een succes? Wanneer je één iemand heel goed helpt, of een grotere groep een klein beetje? John wist mooi af te sluiten met de tip: blijf vooral vragen waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Vraag door en initieer de discussie. Op die manier rammel je aan de standaard en creëer je mogelijkheden.

Bij vragen, neem contact op met één van de docenten van The Next Great/Small Transformation, Katusha Sol.

Drs. K. (Katusha) Sol

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica