Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Frank Nack werd verkozen tot UvA Docent van het Jaar in 2018 en ontwikkelde met zijn Carte Blanche de Honoursmodule 'How Techy is Sustainability', dat van start ging in 2020-2021. Aankomend semester staat het vak nogmaals op het curriculum. Hoog tijd voor een follow-up!

Frank Nack, docent en destijds opleidingsdirecteur van de masteropleiding Information Studies, blikt met ons terug: "Toen ik in 2018 docent van het jaar werd, hoorde ik tot mijn verbazing dat de prijs was dat ik een nieuw vak mocht vormgeven zoals ik altijd al wilde. Ik wilde een vloeiende, interactieve leeromgeving
creëeren, waarin de studenten en ik verschillende leervormen konden afwisselen, afhankelijk van hun behoeften."

Duurzaamheid en technologie

Nack: "Mijn doel was om duurzaamheid te onderzoeken met nadruk op de rol van technologie. 'How Techy is Sustainability' richt zich daarom op vragen zoals: Wat kan technologie bijdragen aan de opbouw van een duurzame samenleving? Hoe ver kan een duurzame samenleving gaan, en onder welke omstandigheden is technologie een noodzakelijk onderdeel?" 

Voortdurende uitwisseling van ideeën

Gedurende de eerste vijf weken werden de kernbegrippen rondom duurzaamheid onderzocht. Economiestudent Adam Hollanek: "Bij elk college vond een socratische discussie over het onderwerp plaats, waarbij verschillende definities en ideeën aan bod kwamen. Frank was altijd bereid om in te springen, de discussie vooruit te helpen en de ideeën van de studenten te helpen ontwikkelen."

Vervolgens vormden de studenten groepjes om hun probleemruimte te definiëren. Op basis daarvan onderzochten ze wat duurzaamheid zou kunnen betekenen in dat domein, en hoe technologie zou kunnen worden gebruikt om die dimensie te verbeteren. Nack: "Door de voortdurende uitwisseling van ideeën en bevindingen in de werkgroepen konden studenten van elkaar leren en hun eigen standpunten verder verbeteren."

Hollanek: "Mijn groep en ik kozen bijvoorbeeld voor de vervuiling door microplastics. Ik schreef een paper over de invloed van microplastics op organismen in aquatische biomen, en hoe nieuwe filtratietechnologie dit probleem kan aanpakken." 

 

Over grenzen van domeinen heen

De uitwerking van het vak verliep helaas iets anders, omdat de uitbraak van het coronavirus resulteerde in alleen online werken. Nack: "Hierdoor ontstond een minder synchrone leeromgeving dan ik had verwacht. Maar we pasten ons allemaal vrij snel aan en toen de studenten eenmaal doorhadden wat verschillende niveaus van reflectie konden betekenen voor hun begrip, verliep het vak vrij goed. Doordat de IIS-Honoursstudenten al interdisciplinair georiënteerd zijn, zijn ze gewend over de grenzen van domeinen te discussiëren. De studenten slaagden er ook in om inzichten uit andere projecten op te nemen, als deze met elkaar overlapten."

Ik heb erg genoten van het vrije karakter van deze manier van leren, waarbij studenten evenredig beloond worden voor de inspanning die ze leveren. Ook heb ik mijn interesses in duurzaamheid kunnen verdiepen; ik denk er nu zelfs aan een master te kiezen waarin ik mij hierin kan specialiseren. student Adam Hollanek

Nack concludeert: "We hebben veel geleerd over waarom duurzaamheid een problematisch concept is, waarom technologie slechts één facet is, en hoe het zich verhoudt tot de sociale, economische en politieke aspecten, die ook in overweging genomen moeten worden."

Copyright: onbekend
Voor de editie van dit jaar hoop ik dat we eindelijk een echt vloeiende omgeving kunnen creëren door op de campus samen te werken, want ik ben ervan overtuigd dat dan nog diepere inzichten kunnen worden verworven. Frank Nack

Meer informatie

Het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) reikt jaarlijks de zogeheten 'Carte Blanche' uit aan de UvA Docent van het Jaar. Met deze prijs kan de docent vrij en naar eigen inzicht een interdisciplinaire onderwijsmodule ontwikkelen bij het IIS. De module 'How Techy is Sustainability' wordt dit academisch jaar gegeven van april tot juli 2022 aan tweede- en derdejaars studenten die deelnemen aan een Honoursprogramma.

Dr. F.M. (Frank) Nack

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Informatics Institute