Studenten die gemotiveerd zijn een positieve verandering in de samenleving teweeg te brengen krijgen in het vak een solide platform en de kennis en competenties om de grote uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan, samen met andere deskundigen op dit gebied.

De Honoursmodule geeft hen de kans om in interdisciplinaire teams te werken aan de ontwikkeling van dergelijke radicale strategieën, vanuit een systeem-benadering en de Design Thinking-methode.

Onderwijsmethoden

Het vak bestaat uit vier iteratieve fasen: Imagine (Bedenk), Connect (Verbind), Act (Voer uit) en Assess (Beoordeel). Studenten zijn vrij om hun eigen transitie-uitdaging te kiezen en een strategie te ontwikkelen. Deze wordt gevolgd door een praktijkinterventie met een theoretisch kader, praktische coaching en continue feedback. Daarnaast zijn interactieve workshops georganiseerd en vond bij De Ceuvel een rondetafelgesprek plaats met drie externe experts om de studenten te inspireren over de kansen en mogelijke interventies.

Debby Gerritsen, een van de docenten en ontwikkelaars van de Honoursmodule, vertelt: "Wat er voor mij uitsprong waren de presentaties in de Imagine-fase, waarin de studenten met creatieve tools een toekomstvisie ontwikkelen voor hun transitie-uitdaging. Ik was verrast en verbaasd over de toekomstverwachtingen van de studenten. Het was indrukwekkend om te zien hoe elke studentengroep een kleine interventie uitvoerde die kon bijdragen aan de toekomst die zij voor ogen hadden."

Student Mohamed Nour Tariq deelt zijn ervaringen tijdens het vak: "Onze groep bestond uit studenten met achtergronden in Computerwetenschappen, Economie en Kunstmatige Intelligentie. We gingen de uitdaging aan om een moderne visie te ontwikkelen, Creo: een cognitieve stad waar de levenslijnen en pijlers worden aangedreven door kunstmatige intelligentie, met sterke focus op duurzaamheid, efficiëntie en een grote impact op en verbetering van het levensonderhoud van de inwoners van de stad. Enkele van de cruciale elementen van de visie worden tentoongesteld in ons interventieproduct, een mobiele applicatie".

Gerritsen besluit: "Ik hoop dat studenten zich aan het eind van het vak bewust zijn van de complexiteit van transities in samenlevingen, maar ook beseffen dat ze kunnen bijdragen aan verandering door een kleine interventie te doen."

Ik heb enorm genoten van dit vak en essentiële vaardigheden opgedaan voor mijn carrière. Het vak heeft mijn interesse gewekt om problemen vanuit een veel breder perspectief aan te pakken, en niet alleen vanuit mijn eigen expertise, en heeft me de bekwaamheid gegeven om uitgebreide strategieën te ontwikkelen en met transitie-uitdagingen om te gaan. Mohamed Nour Tariq, bachelorstudent Kunstmatige Intelligentie

Meer informatie

De Honoursmodule 'The Next Great/Small Transformation' is een van de projecten geïdentifeerd als startpunt voor transitieonderwijs aan het Instituut voor Interdisciplinaire Studies.  In academisch jaar 2022-2023 zal het vak weer op het onderwijsprogramma staan, beginnend in september 2022 en februari 2023. Inschrijving is mogelijk voor tweede- en derdejaars bachelorstudenten die deelnemen aan een Honoursprogramma.