De 2022-editie van 'Special Topic in Cognitive Science' (STiCS), een eerstejaarsvak van de Research Master Brain and Cognitive Sciences (MBCS), is succesvol afgesloten met de zogenaamde Dragon's Den. In een pitch van vijf minuten presenteren studenten hun interdisciplinaire interventies voor ‘wicked problems’ gerelateerd aan neurowetenschappen.

Interdisciplinaire wetenschappers van geest en hersenen

Naarmate onze wereld meer geïntegreerd wordt, is het steeds essentiëler voor toekomstige generaties wetenschappers om ervaring te hebben in interdisciplinair onderzoek, kritisch en creatief denken, en het communiceren van wetenschappelijke ideeën naar het publiek en verschillende belanghebbenden toe. In de loop van het STiCS-vak leren studenten met verschillende disciplinaire achtergronden samen te werken om interdisciplinaire samenwerking op een meer organische en verfijnde manier te beoefenen.

In het eerste gedeelte van het vak splitsen studenten hun ‘wicked problem’ op volgens de Design Thinking-methode: ze doen onderzoek vanuit meerdere disciplines, identificeren stakeholders en werken een interdisciplinair kader voor hun onderzoeksvraag uit.

Gedurende zes dagen in januari brainstormen en verfijnen de studenten vervolgens interdisciplinaire interventies voor hun casus. Dit Pressure Cooker-format eindigt met een Dragon's Den, waarin studenten vijf minuten de tijd hebben om hun interventies te pitchen aan een panel van experts, in de hoop dat ze overtuigend genoeg zijn om hun goedkeuring te krijgen. Ze proberen kennis uit verschillende vakgebieden te integreren om hun onderzoeksvraag te beantwoorden en leren duidelijk over hun onderzoek te communiceren, zowel vakoverstijgend als naar de samenleving toe.

Sebastian Balart-Sanchez, een van de STiCS-docenten, legt uit: "We hebben doorgaans geleerd door middel van onrealistische lineaire en actie-reactie-voorbeelden, omwille van duidelijkheid. Het is echter zelden zo dat een probleem losstaat van andere factoren, zoals de houding en het gedrag ten opzichte van klimaatverandering. Daarom is het essentieel dat studenten vanaf het begin van hun master kritisch en multidisciplinair denken, als ze de hedendaagse 'wicked problems' ter discussie willen stellen."

Skyla Herod, Ph.D., STiCS teacher & course coordinator