15 februari 2022
Naarmate onze wereld meer geïntegreerd wordt, is het steeds essentiëler voor toekomstige generaties wetenschappers om ervaring te hebben in interdisciplinair onderzoek, kritisch en creatief denken, en het communiceren van wetenschappelijke ideeën naar het publiek en verschillende belanghebbenden toe. In de loop van het STiCS-vak leren studenten met verschillende disciplinaire achtergronden samen te werken om interdisciplinaire samenwerking op een meer organische en verfijnde manier te beoefenen.
In het eerste gedeelte van het vak splitsen studenten hun ‘wicked problem’ op volgens de Design Thinking-methode: ze doen onderzoek vanuit meerdere disciplines, identificeren stakeholders en werken een interdisciplinair kader voor hun onderzoeksvraag uit.
Gedurende zes dagen in januari brainstormen en verfijnen de studenten vervolgens interdisciplinaire interventies voor hun casus. Dit Pressure Cooker-format eindigt met een Dragon's Den, waarin studenten vijf minuten de tijd hebben om hun interventies te pitchen aan een panel van experts, in de hoop dat ze overtuigend genoeg zijn om hun goedkeuring te krijgen. Ze proberen kennis uit verschillende vakgebieden te integreren om hun onderzoeksvraag te beantwoorden en leren duidelijk over hun onderzoek te communiceren, zowel vakoverstijgend als naar de samenleving toe.
Sebastian Balart-Sanchez, een van de STiCS-docenten, legt uit: "We hebben doorgaans geleerd door middel van onrealistische lineaire en actie-reactie-voorbeelden, omwille van duidelijkheid. Het is echter zelden zo dat een probleem losstaat van andere factoren, zoals de houding en het gedrag ten opzichte van klimaatverandering. Daarom is het essentieel dat studenten vanaf het begin van hun master kritisch en multidisciplinair denken, als ze de hedendaagse 'wicked problems' ter discussie willen stellen."
Het STiCS-vak biedt een unieke gelegenheid om studenten te begeleiden bij de praktische aspecten van interdisciplinair onderzoek.Skyla Herod, Ph.D., STiCS-docent en coördinator van het vak
Dit jaar presenteerden twaalf studententeams hun ideeën voor interventies aan de aanwezige "Draken": Harm Krugers, opleidingsdirecteur MBCS; Lucy Wenting, directeur van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS); Vincent Tijms, opleidingscoördinator MBCS; en Paul Mertens, alumnus MBCS.
Lucy, een van de studenten van het winnende projectteam, vertelt: "Onze groep heeft zich beziggehouden met het gebrek aan actie voor de bestrijding van klimaatverandering op individueel niveau. Na ons interdisciplinair onderzoek ontdekten we dat dit kan worden veroorzaakt door de psychologische afstand van klimaatverandering, gebrek aan beloning voor acties en de invloed van gewoonten. Onze voorgestelde oplossing bestaat uit twee delen: een downstream interventie is een app die individuen helpt duurzamer te worden, en upstream interventies om de context waarin beslissingen worden genomen, te veranderen. Het was geweldig om een positieve reactie te krijgen voor ons idee en om betrokkenheid te zien met betrekking tot klimaatverandering. Aangezien ons concept draait om maatschappelijke betrokkenheid, voelde het ontvangen van de goedkeuring van de jury als een grote stap."
Sebastian Balart-Sanchez concludeert: "Ik ben erg trots op onze studenten. Ze toonden grote vooruitgang in het integreren van de complexiteit van maatschappelijke vraagstukken binnen een interdisciplinaire oplossing, zoals digitaal transhumanisme en bewustzijn."