In Nederland hebben we geen traditie van fantasy-verhalen, terwijl we door het ontsnappen naar en denken over fantasiewerelden veel kunnen leren. Sterker nog: fantasy zou wel eens dé sleutel kunnen zijn voor een betere samenleving, en de flexibele beleidsmakers die deze moeten gaan maken. Daarom start het IIS deze week met het vak 'World Building for Storytellers & Changemakers', waarvan het hoorcollege (een unicum in Nederland) de bijpassende publiekspodcast ‘Fantasiewerelden’ is.

Podcastmaker en schrijver van het ‘Handboek voor de Jonge Rebel’ Esther Crabbendam neemt samen met speechschrijver en retoricadocent Thomas van Neerbos studenten én podcastluisteraars mee in het bouwen van een fantasiewereld, zoals we die kennen van Lord of the Rings, Harry Potter en de Koning van Katoren.

Van Neerbos: “Alle goede verhalen nemen ons mee, maar alleen fantasieverhalen hebben de magie om ons los te koppelen uit het denken van die beklemmende ‘echte wereld’. Fantasie daagt ons zo uit om de volgende vraag te stellen: wat als? Die vraag is het startpunt voor een nieuw gedachteproces: een van nieuwe mogelijkheden voorstellen. En daarmee kunnen we uiteindelijk ook in deze wereld verder komen.”

Het vak en de podcast komen voort uit het idee dat fantasiewerelden meer bij te dragen hebben dan ontspanning en vermaak. Crabbendam: “Fantasy geeft de mogelijkheden vastgeroeste problemen op een nieuwe manier te benaderen. Door letterlijk je fantasie te gebruiken kom je uit je eigen loopgraven, en denk je vrijer.”

De podcast is gemaakt in samenwerking met Dag & Nacht media. Tim de Gier stond aan de basis van het idee voor het vak: “fantasy is nodig om de mens te bestuderen, om te zien hoe we ons gedragen in extreme situaties”. Andrea Manneke hielp vanuit de UvA mee met de ontwikkeling van het honoursvak (een keuzevak dat alleen door excellente studenten van alle faculteiten gevolgd mag worden): “ik vond het belangrijk om met dit vak de verbeelding van studenten aan te wakkeren.” Het mooie aan de podcast is dat de afleveringen niet alleen voor Honoursstudenten beschikbaar zijn, maar door iedereen beluisterd kunnen worden.

In de afleveringen interviewen Crabbendam en van Neerbos makers en experts over hoe je een eigen fantasiewereld kunt ontwerpen - zoals we die kennen uit boeken, films, series en games. Ze spraken voor het vak en de serie onder andere bestseller auteur Thomas Olde Heuvelt over het verschil tussen fantasy in Nederland en de Verenigde Staten, UvA promovenda Anne-Rieke van Schaik over narratieve kaarten, psycholoog en UvA alumnus Thijs Launspach over het ontwikkelen van een held, scenarioschrijver Manju Reijmer over het schrijven van goede personages, storytelling expert Mieke Bouma over de opbouw van een verhaal en kinderboekenschrijver Jan Terlouw over schrijven over maatschappelijke problemen. In de podcast hoor je hun verhalen.

De podcast is te beluisteren via Spotify of andere podcastapps. Het vak startte op woensdag 2 november, de studenten presenteren op januari hun zelfgebouwde werelden in een expositie. Luisteraars van de podcast worden uitdrukkelijk uitgenodigd om hun bedachte werelden te delen.