Afgelopen editie van de Create a Course Challenge van het IIS is gewonnen door de studenten Sacha Brons en Wytze Walstra met hun idee voor het vak ‘Food Forestry: Experiencing the Future of Nature and Agriculture’. Op zondag 1 januari zijn Sacha en Wytze hierover geïnterviewd voor het Radio 1 programma ‘Vroege Vogels’ door Merlijn Schneiders op het Science Park. Ook rector magnificus van de UvA Peter-Paul Verbeek, tevens juryvoorzitter, was erbij om toelichting te geven op de winst. Het radioprogramma ‘Vroege Vogels’ gaat over natuur, milieu, klimaat en dierenwelzijn, en maakt zich al meer dan 40 jaar hard voor een groener Nederland.

Waarom deze winnaars
In ‘Food Forestry’, wat volgend jaar gerealiseerd zal worden, worden studenten meegenomen aan de hand van voedselbossen door de duurzaamheidsproblematiek. Met een voedselbos wordt geprobeerd om een natuurlijk bosecosysteem na te bootsen. Peter-Paul Verbeek vertelt dat het geen makkelijke beslissing was, maar met name het experiential learning aspect van het vak sprak de jury aan. Verder vertelt Verbeek dat het vak van Sasha en Wytze knap in elkaar zit want: “Studenten die dit vak zullen volgen ontwikkelen zichzelf niet alleen in relatie tot de natuur en maatschappij maar ook als wetenschapper die steeds beter snapt hoe dingen in elkaar zitten”. Sacha en Wytze zijn blij dat een creatief vak als dit de kans krijgt van de UvA om uitgevoerd te worden en beiden zullen naast vakontwikkelaars ook onderwijsassistenten worden van het vak.

Doel van vak
Wytze noemt in het interview het doel van het vak: “studenten laten ervaren hoe het is om vanuit een andere manier te leren over problemen in de maatschappij dan vanaf een laptopscherm”. Hiermee wordt gedoeld op het experiential learning aspect van het vak, waarin de studenten bijvoorbeeld ook buiten in een voedselbos les krijgen voordat ze de collegezaal induiken om zich in de stof te verdiepen. Aan het eind van het vak hebben studenten zowel praktische als wetenschappelijke inzichten opgedaan die zij overal in het werkende leven kunnen toepassen.

Verder vertelt Sacha dat het vak ook probeert een omslag te brengen in de manier waarop er naar natuur en voedselproductie wordt gekeken. Zo zijn natuurrampen zoals een droog jaar of overstroming een tijd later nog steeds rampzalig voor de voedselproductie, met gevolgen voor onze schappen in de supermarkt. Als de voedselproductie meer gebaseerd is op regeneratieve landbouw en voedselbossen dan zouden natuurrampen onze voedselzekerheid veel minder sterk raken,

Hoe natuur te observeren en mee te bewegen. Dat is wat we studenten willen meegeven. Sacha