De Toolbox voor Transitiemakers is gelanceerd! Deze samenwerking tussen het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS), de Universiteit Utrecht, kennisalliantie EWUU en University College Utrecht heeft als doel docenten te voorzien van creatieve tools om studenten vaardigheden te leren voor het aanpakken van grote maatschappelijke transities.
medewerkers van de toolbox bij de lancering

De toolbox bevat kant-en-klare onderwijsmaterialen, gebaseerd op het framework van de Inner Development Goals. Hij is opgebouwd aan de hand van specifieke leerdoelen, en bevat naast lesmaterialen ook passende toetsvormen. Hiermee onderscheid hij zich van andere toolkits die online te vinden zijn. De aangeboden materialen zijn gemaakt in co-creatie met docenten van zeven hoger onderwijsinstellingen in Nederland en zijn voor iedereen gratis te downloaden, eventueel aan te passen aan de context en te gebruiken in het (hoger) onderwijs.

Ilja en Sabine staan lachend naast elkaar tijdens de lancering
Mede-oprichters Sabine Uijl (links) en Ilja Boor (rechts) presenteren de toolbox

Kaartenset voor Transitiemakers

Tijdens de lancering werd de kaartenset voor Transitiemakers uitgedeeld, een set met kaarten waarop vragen staan zoals “Can you give an example of a time when you’ve learned from someone with a different background than you?”. De vragen gaan verder dan koetjes en kalfjes en zetten de lezer aan het denken over hun innerlijke ontwikkeling zoals de eigen normen en waarden, en persoonlijke ervaringen met vallen en opstaan bij tegenslagen. Docenten kunnen deze vragen bijvoorbeeld gebruiken om zelfbewustzijn en zelfreflectie van studenten bevorderen. De aanwezigen van de lancering merkten dat ze ook een goed startpunt zijn voor interessante gesprekken op een netwerkborrel.

Interesse in het ontvangen van kaartenset voor Transitiemakers, om kennis te maken met de IDGs en de Toolbox? Neem contact op via info@transitionmakers.nl.

Bouwen aan een gemeenschap van gelijkgestemden
Niet alleen is de toolbox een plek om geïnspireerd te worden en innovatieve les- en toetsmethodes te vinden, het biedt ook plek voor docenten om ideeën uit te wisselen en om advies te vragen rondom het vormgeven van transities in onderwijs. Daarmee is het een levendige community.

Benieuwd naar hoe jij de Toolbox kunt gebruiken in jouw onderwijs? Meld je aan voor de workshop “Unlocking the potential of the Toolbox for your education” op 30 augustus in Utrecht.

Ilja en Nigar kijken elkaar lachend aan
Toolbox makers Ilja Boor en Nigar Kasirga bij de lancering