Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Afgelopen voorjaar heeft de eerste editie plaatsgevonden van de vierdaagse docententraining ‘interdisciplinair onderwijs’. UvA docenten kwamen vier keer bijeen op de vrijdagochtend om meer te leren over interdisciplinair onderwijs, en aan de slag te gaan met een casus uit hun eigen onderwijsomgeving.
Docent Machiel Keestra tijdens de laatste les van de reeks

Er waren deelnemers van veel verschillende afdelingen. “Wat me het meest verraste, was hoeveel docenten kunnen leren van docenten van andere faculteiten. Aangezien ‘interdisciplinariteit’ voor iedereen interessant kan zijn, kregen we een diverse groep cursisten. De cursus over ‘interdisciplinariteit’ werd zo zelf ook interdisciplinair!” Aldus één van de trainers Jasper ter Schegget. Samen met hem kijken we terug op de cursus.

“Het stond al lang op het lijstje om zo’n training aan te bieden aan docenten, maar we twijfelden of er wel animo voor zou zijn. Uiteindelijk waren er twee keer zoveel aanmeldingen als plekken in de cursus. Dat was een leuke verassing”. De poule van deelnemers was divers, en daarmee ook de casussen die ze meenamen. “De één wilde graag een interdisciplinair vak binnen hun monodisciplinaire opleiding ontwikkelen, de ander wilde het curriculum interdisciplinairder maken. Daarnaast, waren er ook nog docenten die werken bij een interdisciplinaire opleiding, maar verdieping zochten in de theorie en didactiek achter het onderwerp. Van alles wat dus!''

Copyright: Paul Born Fotografie
"Wat me het meest verraste, was hoeveel docenten kunnen leren van docenten van andere faculteiten." Jasper ter Schegget

Elke bijeenkomst stond in het teken van een ander thema. Deelnemers leerden over de basisbeginselen van interdisciplinair leren, over het profiel van een interdisciplinaire student, maakten bijpassende leerdoelen en verkenden de wereld van 'betekenisvol toetsen'. “Studenten leren bij interdisciplinair onderwijs vooral vaardigheden, waardoor de manier van toetsen minder voor de hand ligt. Elk jaar geven we daarom vanuit het IIS ook een workshop over betekenisvol toetsen.”

De laatste les stond in het teken van de interdisciplinaire docent. Jasper stelde de deelnemers de vraag om te onderzoeken welke kennis, vaardigheden en houdingen er nodig zijn om interdisciplinair onderwijs te geven. De deelnemers gingen hiermee aan de slag door een placemat in te vullen. “We hebben veel gedaan om de deelnemers aan het werk te zetten. Ze maken vaak gezamenlijk een placemat om de uitkomsten van de discussies in op te schrijven. Zo hebben ze iets tastbaars om mee verder te werken”.

Het plan is om volgend jaar, of het jaar daarna nog een keer een training reeks te organiseren. “Het was zo mooi om te zien hoe intrinsiek gemotiveerd de deelnemers waren, en hoe actief ze deelnamen. Een voorwaarde voor interdisciplinair onderwijs, en een mooie uitkomst van deze training.”

Benieuwd welke workshops er bij het IIS worden aangeboden? Bekijk onze kalender.

collectie boeken van het IIS