Een jaar na het winnen van de Onderwijspremie 2023
2 juli 2024
"Er is veel veranderd sinds we vorig jaar de prijs wonnen," vertelt Rosanne van Wieringen. "Misschien is nog wel het mooiste dat er nu zoveel deuren voor ons opengaan. Omdat we de prijs gewonnen hebben, zien mensen dat het vak Placemaking echt een mooi transdisciplinair vak is, en willen ze met ons samenwerken."
Die samenwerkingen hebben geleid tot concrete veranderingen. "We kunnen en echt veel doen doordat we de prijs wonnen," zegt Katusha Sol. "We hebben ons team uitgebreid en beter toegerust om docenten beter te kunnen ondersteunen. En daarnaast is het niet langer een klein onderdeel van mijn werk, maar ik kan er echt op inzetten."
"Het is een mooie bekroning," vult Rosanne aan. "Toen we de prijs net gewonnen hadden, voelde ik vooral veel trots. En daarna kwam het moment dat we vooral plannen konden maken. En nu - een jaar later - hebben we echt stappen gezet."
Het team van Placemaking houdt zich bezig met drie verschillende pijlers: versterken, verbreden en innoveren. "Ten eerste versterken en verdiepen we de bestaande vakken met Placemaking aan de UvA," legt Katusha uit. "Daarnaast verbreden we, dus we passen de principes van Placemaking ook toe op andere thema's, zoals gezondheid. En daarom werken we nu ook samen met de faculteit geneeskunde op het thema gezondheid. En ten derde innoveren we. Dus we zoeken samenwerking op met nieuwe doelgroepen en andere onderwijsinstellingen."
De ambitie reikt verder dan de UvA. "Onze droom is om nog meer samen te werken, ook met MBO-scholen en HBO-instellingen," aldus Rosanne. "We willen elkaars talenten versterken. Studenten van de UvA hebben bijvoorbeeld bepaalde productievaardigheden niet, die wel nodig zijn om plannen uit te kunnen voeren. Studenten moeten leren wat er allemaal nodig is om iets te veranderen. Ook voor kleine dingen voor gebiedsontwikkeling heb je allerlei verschillende mensen nodig."
Naast samenwerking met onderwijsinstellingen, willen Katusha en Rosanne ook graag met nieuwkomers samenwerken. Katusha: "In een nieuwe cursus Placemaking onderzoeken studenten het thuisgevoel van nieuwkomers en hoe de relatie met de buurt verbeterd kan worden door met betrokkenen zelf in gesprek te gaan."
“Een andere belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van Placemaking is de koppeling met mondiale stedelijke vraagstukken," zegt Katusha. "Want ook internationaal kunnen we van elkaar leren. Denk bijvoorbeeld aan de overvloed van toeristen of het vergroenen van de stad. Dat is niet alleen iets dat we in Amsterdam herkennen."
Ook lokaal werken we goed samen met de gemeente Amsterdam. "Waar ik trots op ben is hoe we samenwerken met de gemeente Amsterdam," vertelt Rosanne. "In ieder stadsdeel zijn er stages mogelijk voor studenten die het vak Placemaking gevolgd hebben. Zo zie je dat dit vak studenten ook echt opleidt voor het werkveld na hun studie."
Het succes van Placemaking is overweldigend. "We begonnen ooit met 15 studenten en komend jaar zijn het er meer dan 250 op vier campussen," zegt Katusha. "Dat is mooier dan ik aan het begin kon bedenken! Dat zorgt voor nog meer enthousiasme voor mijn vak."
Placemaking is een onderwijsprogramma aan de UvA op basis van een transdisciplinaire onderwijsmethodiek. Studenten werken in co-creatie met lokale partners zoals bewonersverenigingen, culturele instellingen of het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) en andere stakeholders aan verbetering van locaties in en rond de stad. Dit doen ze aan de hand van onderzoek naar lokale kennis en kwaliteiten en het uitvoeren van een onderbouwde interventie.