In de nieuwe honoursmodule 'Connect! Storytelling as a Social Intervention' onderzoeken studenten maatschappelijke vraagstukken, in het bijzonder polarisatie, door middel van storytelling. Het vak, ontwikkeld door Bianca de Groot (politicoloog en studieadviseur Sociale Wetenschappen) en Arjen Barel (directeur van het Storytelling Center), richt zich op het analyseren van polarisatiedynamieken binnen het stadsdeel Nieuw-West in Amsterdam. Voorbeelden van casussen waar studenten aan werken zijn de cultuur in het stadsdeel, afvaldumpingen en de integratie van statushouders en niet-statushouders.

Praktische tools om diverse perspectieven te begrijpen
De docenten combineren theoretische inzichten met praktische tools, waarbij het leren begrijpen van verschillende perspectieven centraal staat. Tijdens een van de bijeenkomsten werden twee werkvormen uit de Transition Makers Toolbox toegepast: Deep Listening en Experiencing Interdisciplinarity. Deze tools helpen studenten om de complexe sociale dynamieken in hun casussen beter te begrijpen, een van de leerdoelen van het vak.

Leren luisteren zonder oordeel: de kracht van Deep Listening
Bianca vertelt enthousiast: “In storytelling is telling natuurlijk belangrijk, maar listening net zo, dus daar wilden we de studenten wat van meegeven. Deep Listening is een oefening waarbij je leert om echt te luisteren, zonder te onderbreken of meteen tegenargumenten te geven. Het idee is dat studenten ervaren hoe belangrijk het kan zijn om iemand de ruimte te geven om een verhaal te vertellen, want zonder ‘storylistening’ is er geen ‘storytelling’.

Arjen en Bianca pasten deze tool naar eigen inzicht aan, zodat het mooi aansloot bij een storytelling-oefening waarin studenten een verhaal vertellen aan de hand van een foto op hun telefoon.

Bianca: “Studenten vonden het prettig dat ze ononderbroken een verhaal konden vertellen, omdat gesprekken in werkgroepen vaak een weerwoord of discussie oproepen. In veel onderwijs is dit onderbelicht, terwijl dit soort vaardigheden zo belangrijk zijn.”

De oefening vraagt ook een emotionele betrokkenheid van studenten. Bianca: “Eén duo vond het uitwisselen van persoonlijke verhalen wat ongemakkelijk, terwijl een ander duo juist meteen de diepte in durfde te gaan. Hierdoor realiseerden de studenten zich dat groepen in Nieuw-West ook uiteenlopende gevoelens kunnen ervaren wanneer zij hun verhaal delen.”

Het grotere plaatje: de waarde van interdisciplinariteit
Bianca vervolgt: “Het leek ons goed als de studenten, die allemaal van verschillende opleidingen zijn, beter gebruik leren maken van elkaars kennis en kwaliteiten, door te werken aan interdisciplinariteit.” Om perspectieven van de studenten te verbreden, werd daarom de tool 'Experiencing Interdisciplinarity' ingezet. Tijdens deze oefening analyseerden studenten nieuwsberichten  en krantenartikelen over polarisatie vanuit verschillende disciplines. Ze maken een mindmap waarin zowel de vakgebieden uit het artikel als hun eigen studierichtingen worden opgenomen.

Bianca: “Eerst hadden studenten wat moeite met de interdisciplinaire benadering, maar al snel zagen ze in dat het essentieel is om een probleem vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Een van de studenten zei dat hij denkt nooit onderzoek te kunnen uitvoeren zonder naar het grotere plaatje te kijken, dus dat het hem heel waardevol lijkt om de verschillende perspectieven te kunnen zien.”

Van theorie naar praktijk: de impact van tools
Bianca: “In ons vak werken studenten toe naar een plan waarin zij storytelling inzetten als sociale interventie om gepolariseerde groepen dichter bij elkaar te brengen. De tools in de Toolbox over perspective skills en communicatie geven handvatten om hieraan te werken. Mijn tip voor andere docenten is om eens te grasduinen in de Toolbox en je te laten inspireren. Durf te experimenteren en zie de tools als bouwstenen die je op je eigen manier kunt inzetten.''

Meer informatie
De tools ‘Deep Listening’ en ‘Experiencing Interdisciplinarity’ zijn te vinden in de Transition Makers Toolbox, een samenwerking van het IIS en de EWUU-alliantie.

Lees meer over de Honoursmodule 'Connect! Storytelling as a Social Intervention'