7 oktober 2025
De aanleiding voor de ontwikkeling van UvA AI Chat was helder: de universiteit wilde een veilige omgeving waarin studenten en docenten konden experimenteren met AI. Strømme: “Met een eigen AI-platform houden we zelf de regie. We zijn niet afhankelijk van één partij en alle gegevens blijven binnen onze systemen. Dat geeft rust én de mogelijkheid om het platform precies zo te laten aansluiten op onze onderwijspraktijk.”
UvA AI Chat is universiteitsbreed ontwikkeld, maar Strømme ziet veel kansen voor interdisciplinair onderwijs. “Het mooie van AI is dat je er verschillende perspectieven mee kunt combineren of uiteenlopende invalshoeken kunt simuleren. Dat past heel goed bij het IIS en de mensen die hier werken. Het experimentele karakter van het platform hoort echt bij hoe wij onderwijs vernieuwen.” Het hele AI Literacy-team van het Teaching & Learning Centre (TLC) bestaat bovendien uit medewerkers van álle faculteiten. “Zelf breng ik vooral de connectie tussen de technologie en interdisciplinair onderwijs mee,” vertelt Strømme.
Die ervaring gebruikte hij ook in zijn eigen werk. Strømme ontwikkelde twee e-learnings: een praktische “knoppencursus” over de werking van het platform en een cursus AI Literacy, die studenten leert om AI verantwoord en effectief in te zetten. “Omdat je met studenten van alle faculteiten te maken hebt, moet je materiaal maken dat overal bruikbaar is. Wat voor de ene opleiding vanzelfsprekend werkt, kan voor een andere juist een belemmering zijn. Die ervaring van interdisciplinair werken bij het IIS hielp enorm.”
De eerste reacties op UvA AI Chat zijn enthousiast. “Het leeft enorm,” vertelt Strømme. “Mensen komen met ideeën voor nieuwe functies, delen feedback over wat nog niet goed werkt, of laten meteen hun eigen prompts zien en vragen hoe ze die kunnen verbeteren. Die dynamiek maakt het heel leuk.” In de praktijk wordt de tool al op creatieve manieren ingezet. Zo draait er in de Makerspace een bot die studenten helpt bij het vinden van de juiste materialen en veiligheidsinstructies, of advies geeft over de keuze van materialen voor een 3D-print.
Nu de basis staat, kijkt Strømme verder. “De komende jaren willen we vooral kijken naar toepassingen die specifiek van waarde zijn voor een universiteit. Dat zijn vaak dingen die commercieel misschien niet interessant zijn, maar wel bijdragen aan beter onderwijs en onderzoek.” En hij droomt verder vooruit: “Ik zie voor me dat AI over vijf jaar een persoonlijke tutor is die met je hele opleiding meegroeit. Die weet welke vakken je hebt gevolgd, welke feedback je hebt gekregen, en waar je moeite mee had. Misschien neem je die tutor na je afstuderen zelfs mee met je diploma.”
Tot slot heeft Strømme een advies voor iedereen die met UvA AI Chat aan de slag wil: “Experimenteer. En vergeet niet verschillende modellen te testen. Soms zit de oplossing niet in het prompten zelf, maar in de keuze van het juiste model.”