Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Oorzaken van de gender gap en manifestaties van gender bias in de wetenschap zijn veelvuldig onderzocht en aangetoond. Toch wordt dit geluid vaak niet gehoord. Om daar verandering in te brengen, komt een interactief en levend geluidskunstwerk naar de Science Park campus.
The Noise Gap: Bèta-gamma-docent Mieke de Roo en studenten Cile van Marken, Annabel Zwarts, Hilal Demirel en Simone Flipse
v.l.n.r.: Cile van Marken, Annabel Zwarts, Mieke de Roo, Hilal Demirel en Simone Flipse

Het kunstwerk is een geluidsinstallatie van verschillende luidsprekers, waar op fluistertoon samenvattingen van wetenschappelijke publicaties over, en ervaringen met, gender bias in de wetenschap en op de universiteit worden voorgelezen. De bezoeker zal in het midden van de ruimte het gonzen van stemmen horen. Wanneer de bezoeker dichter bij een van de speakers gaat staan, is het ingesproken verhaal te beluisteren.  

Het doel van dit kunstproject, op initiatief van Mieke de Roo, Cile van Marken, Annabel Zwarts, Hilal Demirel en Simone Flipse, is bewustwording over gender bias bij alle studenten en medewerkers van de universiteit te vergroten en de dialoog op gang te brengen.

Op de Faculteit der Natuurwetenschappen Wiskunde en Informatica bijvoorbeeld, is slechts 31% van al het academisch personeel vrouw. En hoe hoger de functie, hoe minder vrouwen: Van alle hoogleraren is slechts 16% vrouw (FNWI, 2020). Vrouwen worden als minder talentvol gezien (Leslie, et al, 2015), vrouwelijke studenten en academici hebben minder kans om onderzoeksfinanciering te krijgen (Vanderlee & Ellemens, 2015), en gelijke curricula vitae voor academische posities worden hoger gewaardeerd voor mannen dan voor vrouwen (Moss-Racusin, et al, 2015). Van vrouwelijke docenten wordt meer emotionele arbeid verwacht en studenten vragen hen vaker om gunsten (El-Alayli, et al, 2018). Tegelijkertijd worden ze benadeeld in studentevaluaties (Wagner, et al, 2016). Dit zijn slechts enkele voorbeelden van gender bias. Onderzoek waarin gender bias wordt aangetoond wordt echter ondergewaardeerd door mannen (Handley, et al, 2015).

Continu in verandering

Tijdens de tentoonstelling van het werk konden alle bezoekers van alle genders de mogelijkheid hebben om, na het werk gezien en gehoord te hebben, een bijdrage inspreken, die vervolgens werd opgenomen in de geluids-loops die te horen waren in de ruimte. Zo blijft het kunstwerk continu veranderen door deelname van de academische gemeenschap op het Science Park.

Beluister de NAP Nieuws podcast, waar de initiatiefnemers te gast zijn en vertellen over The Noise Gap