Workshops en trainingen
Hoe leiden wij onze studenten op tot change agents?
De toekomstige generatie heeft straks de taak om oplossingen te bieden voor grote complexe maatschappelijke transitievraagstukken, denk aan de energiecrisis, klimaatverandering en demografische veranderingen door bijvoorbeeld migratie, vluchtelingenstromen en vergrijzing. Hebben zij de juiste kennis, vaardigen en houding om deze transities in goede banen te leiden? In deze training leer je meer over de transitiecyclus, een methodiek die studenten handvatten biedt bij het (leren) vormgeven van transities.
Deze cyclus is ontwikkeld door het IIS en bestaat uit verschillende fases; imagine, connect, act en assess. De methodiek helpt bij het creëren van een visie voor de toekomst, het in kaart brengen van het systeem, het bepalen van mogelijkheden voor verandering, het uitvoeren van een interventie om verandering te realiseren en het monitoren van het leer- en veranderproces. Vervolgens maken we de koppeling naar jouw onderwijs; hoe kun jij deze methodiek toepassen in je eigen cursus?
Leerdoelen van de training
Na het afronden van deze training zijn docenten in staat om:
De eerste lichting start in februari 2023. Kijk hier voor meer informatie en inschrijving.
Deze workshop is voor docenten die in werkgroepen interdisciplinaire vaardigheden bij studenten willen bevorderen en geeft een overzicht van werkvormen die interdisciplinair denken en handelen bij studenten bevorderen, op bachelor- en masterniveau. Steeds meer beseffen we dat, onder meer door technologieontwikkeling en globalisering, problemen zo complex zijn geworden dat ze alleen kunnen worden opgelost door samenwerking tussen verschillende disciplines. Studenten moeten dus meer en beter leren hoe ze kennis, methoden en vaardigheden uit verschillende vakgebieden kunnen integreren en toepassen. Interdisciplinaire vaardigheden zijn een waardevolle aanvulling op disciplinair denken en handelen.
In het eerste deel van de workshop wordt bekeken welke vaardigheden bij studenten moeten worden aangesproken. Daarna kijken we naar de praktijk en onderzoek je met welke werkvormen je deze vaardigheden bij je studenten kan aanspreken. Er wordt gewerkt aan de hand van het boek 'Interdisciplinary Learning Activities' dat een overzicht biedt van werkvormen die bij interdisciplinaire opleidingen aan de UvA en daarbuiten met succes worden gebruikt. De kennis en ervaringen uit de workshop worden gebruikt voor de volgende editie van het boek.
Deze workshop is voor docenten die betrokken zijn bij onderwijs gericht op interdisciplinair onderzoek door studenten of die geïnteresseerd zijn in interdisciplinair onderzoek en dit willen implementeren in hun onderwijs.
In de workshop staat een model voor interdisciplinair onderzoek centraal. ‘An Introduction to Interdisciplinary Research’ wordt geïntroduceerd met voorbeelden uit de onderwijspraktijk. Het toegankelijk geschreven boek ‘An Introduction to Interdisciplinary Research' gaat in op ‘the what’. Hierin wordt bondig beschreven hoe academische disciplines zich hebben ontwikkeld tot wat ze nu zijn en wat deze disciplines kenmerkt. Vervolgens wordt uiteengezet wat interdisciplinariteit is en wat de ‘drives’ zijn voor interdisciplinair onderzoek. Ook wordt stilgestaan bij interdisciplinaire integratie.
In het tweede deel van de workshop wordt een model geïntroduceerd dat studenten door het interdisciplinair onderzoeksproces leidt. Met voorbeelden worden de stappen inzichtelijk en tastbaar gemaakt. In de workshop passeert de inhoud van het boek in vogelvlucht de revue, waarbij speciale aandacht uitgaat naar het model. Vervolgens gaan docenten met de methode aan de gang. Ook wordt er een handleiding voor docenten verstrekt, met aanwijzingen en aandachtspunten voor docenten voor het gebruik van ‘An Introduction to Interdisciplinary Research’ in een cursus.
Deze workshop is voor onderwijsdirecteuren, opleidingsdirecteuren en docenten met een coördinerende functie die de interdisciplinaire component in een opleiding (bachelor en/of master) willen versterken.
Je leert onderscheidende kenmerken van interdisciplinaire programma’s te identificeren en een analyse te maken van de sterktes en zwaktes van het interdisciplinaire programma waarin je werkt. Door kennis te delen over vragen die van belang zijn bij het ontwerpen of versterken van interdisciplinariteit in een opleiding, ben je beter in staat de interdisciplinaire leerdoelen te koppelen aan de uitwerking van het programma.
De workshop begint met een presentatie over definities van interdisciplinariteit. Daarna maken we een vertaling daarvan naar het ontwerp van het programma aan de hand van zeven vragen die kunnen helpen bij het vinden van een goede match tussen het programma en de gewenste interdisciplinaire leerdoelen. Aan de hand van een oefening analyseert u de opleiding op basis van vragen als;
In de workshop deel je kennis en ervaringen met collega’s die ook betrokken zijn bij een interdisciplinaire opleiding.
Als universitair docent sta je dagelijks voor de uitdaging om studenten te beoordelen. Het ontwikkelen van een goede beoordelingsmethode die het leerproces van studenten stimuleert, kan tijdrovend en ingewikkeld zijn, mogelijk zelfs meer met complexere of competentiegerichte leerresultaten die gebruikelijk zijn in interdisciplinaire opleidingen.
In het eerste deel van deze workshop Meaningful assessment laten we inspirerende beoordelingspraktijken zien, die betrekking hebben op enkele van de belangrijkste vaardigheden die interdisciplinair begrip bevorderen, zoals integratie, samenwerking, kritisch denken, en reflectie en meta-cognitie. Veel van de praktijkvoorbeelden maken gebruik van feedback geven aan studenten op een betekenisvolle en krachtige manier. We introduceren bijvoorbeeld een authentieke beoordelingsmethode om je te helpen feedback te geven over het vermogen van de studenten om nieuwe kennis te integreren en samen te werken met diverse belanghebbenden, en een voorbeeld van een beoordelingsformulier waarbij studenten een beoordelingstabel ontwikkelen. Op deze manier worden studenten aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen leren.
In het tweede deel van deze workshop gaan we aan de hand van een brainwriting oefening op zoek naar mogelijkheden om vaardigheden zoals integratie, samenwerking, kritisch denken en reflectie in jouw eigen onderwijs te beoordelen.
Deze workshop zal dienen als een houvast om studenten onafhankelijke zelf-beoordelaars te maken.
Wij willen in contact blijven en groeien als een gemeenschap van inter- en transdisciplinairen, en onze best practices en ideeën blijven uitwisselen. Daarom wordt sinds de uitbraak van de pandemie in 2020 in plaats van een jaarlijkse National Interdisciplinary Education conferentie, iedere drie maanden een online editie georganiseerd. Lees meer op de NIE website
Onderwijs is voortdurend in ontwikkeling, en daarmee de mensen die in het onderwijs werken ook. With Educators nodigt alle 'onderwijzers' (docenten, onderwijsontwikkelaars, begeleiders en trainers) uit om hun ideeën te delen en te bespreken. We streven ernaar raakvlakken te vinden over interessante onderwerpen en onderwijsmethoden, zodat je zowel nieuwe inzichten opdoet als bijdraagt. Lees meer over en schrijf je in voor de komende editie van With Educators op onze evenementenpagina.