De IIS Pressure Cooker is een methode waarbij studenten onder tijdsdruk werken aan een vraagstuk uit de praktijk volgens de vijf stappen van de Design Thinking methode. De stappen leiden de studenten uiteindelijk naar een oplossing in de vorm van een product, dienst of advies. Ondanks de lastige omstandigheden in coronatijden, heeft de online Pressure Cooker de studenten in staat gesteld voortgang te boeken met hun projecten en verder te komen met hun ideeën tijdens verschillende digitale bijeenkomsten. Studenten reflecteren over verschillende belanghebbenden bij hun onderzoeksthema en de interventies die ze zouden kunnen doen, op basis van hun eerdere bevindingen. Ze moesten 'het gebouw uit', en toegepast onderzoek gaan doen.

Njal van Woerden
Copyright: Paul Born
Ondanks het feit dat de studenten niet fysiek konden samenkomen, heeft de Pressure Cooker duidelijk gemaakt dat het nog steeds mogelijk is om samen te brainstormen en te plannen. Ook in de virtuele ruimte kunnen creatieve plannen worden gemaakt. Njal van Woerden, de docent die de Pressure Cooker organiseerde in januari 2021

Dragon’s Den

Studenten presenteerden hun voorstel voor interventies tijdens een Dragon's Den. Ze kregen vijf minuten de tijd om hun - creatieve, maar op kennis gebaseerde - ideeën te pitchen om hun inspiratie in de praktijk te brengen. Skyla Herod, een van de docenten van het vak, vertelt: “De veerkracht en creativiteit van onze studenten is inspirerend. Ze zijn in staat om, zoals we in onze tutorgroep zeggen, "Improvise. Adapt. Overcome”. Natuurlijk vormt het leren op afstand een unieke uitdaging voor deze interactieve cursus, maar onze studenten zijn de uitdaging aangegaan en hebben zich door de lange dagen van ‘Zoom Brain Drain’ heen geslagen om een aantal echt coole ideeën te produceren die een belangrijke sociale impact kunnen hebben.”

Studentenprojecten

Studenten Joseph Cohen en Kai Schüren presenteerden hun idee om een speciale Verenigde Naties data commissie te vormen, met afgevaardigden uit alle VN lidstaten, die zich volledig richt op de governance van data - in aanvulling op de algemene data-regelgeving die al bestaat.

Judit Campdepadrós Barrios heeft, samen met teamgenoten Babke Weenk, Oliver Bais en Sarah der Nederlanden, een idee voor een drieledige oplossing voor de verspreiding van verkeerde informatie en complottheorieën gepitcht middels deze indrukwekkende video:

Een andere groep richtte zich op Mental Health in Cities en stelde een bio-receptief beton voor mosgroei voor om een klimaatbestendige en leefbare omgeving in steden te ontwikkelen:

Betonnen gebouw
Image by Respyre
Gebouw met bio-receptief beton
Image by Respyre

Bruggen bouwen

Het vak Special Topic in Cognitive Science helpt studenten om interdisciplinaire wetenschappers van geest en hersenen te worden, die belangrijke vraagstukken kunnen aanpakken en bruggen kunnen bouwen tussen de academische wereld en de samenleving.  Docent Skyla Herod beaamt: “Naarmate onze wereld meer en meer geïntegreerd wordt, is het essentieel dat toekomstige generaties wetenschappers en academici ervaring hebben met interdisciplinair onderzoek, kritisch en creatief denken, en het communiceren van wetenschappelijke ideeën naar het publiek en verschillende belanghebbenden."

Cook with us!

De IIS Pressure Cooker 'Design Thinking' is een intensief, transdisciplinair programma van een aantal dagen, waarbij studenten in een snelkookpan werken aan complexe uitdagingen in de samenleving en multidisciplinaire praktische vraagstukken, gericht op het verbinden van de academische wereld en de maatschappij. Deze lesmethode is succesvol uitgevoerd in verschillende opleidingen binnen de UvA, zowel op bachelor- als op masterniveau. Het IIS is bezig met het implementeren van de Pressure Cooker als lesmethode op andere Nederlandse universiteiten en biedt ondersteuning bij het opzetten van een op maat gemaakte Pressure Cooker.

• Lees hier meer over de IIS Pressure Cooker (in het Engels)

• Download de (Engelstalige) brochure hier