Masterstudenten Wytze Walstra en Sacha Brons hebben met hun idee voor het vak 'Food Forestry: Experiencing the Future of Nature and Agriculture' de Create a Course Challenge gewonnen. Aankomend jaar zullen zij samen met het IIS aan de slag gaan met het verder ontwikkelen van het vak, waarin voedselbossen centraal staan.
Studenten Sacha Brons en Wytze Walstra

Tijdens de live finale van de Create a Course Challenge presenteerden de vijf finalistenteams hun idee voor een nieuw keuzevak aan de jury en het publiek op het Room for Discussion-podium op de Roeterseiland-campus. De host van de avond was docent Merel Talbi, die de deelnemers en het publiek op enthousiaste en vermakelijke wijze door het programma leidde.

De jury, bestaande uit Tessa Trapp, voorzitter van de Centrale Studenten Raad van de UvA, Luca Bertolini, wetenschappelijk directeur van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS), en juryvoorzitter Peter-Paul Verbeek, rector magnificus van de UvA, heeft de verschillende ideeën beoordeeld op vijf criteria: interdisciplinariteit, maatschappelijke relevantie, vernieuwende onderwijsvormen, toetsvormen en originaliteit.

Het was voor de jury geen gemakkelijke keuze, maar Food Forestry: Experiencing the Future of Nature and Agriculture kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus. Met name het 'experiental learning' aspect van het vak sprak de jury erg aan. Bloemen werden in ontvangst genomen en er werd geproost op de overwinning!

Reactie van de winnaars

"Na maanden plannen, discussiëren, schrijven en presenteren zijn Wytze Walstra en ik (Sacha Brons) vereerd dat ons vakidee, Food Forestry: Experiencing the Future of Nature and Agriculture, gekozen is als winnaar van de Universiteit van Amsterdam Create a Course Challenge! Onze dank gaat uit naar de organisatoren van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies - UvA (IIS) en naar de vakjury bestaande uit Peter-Paul Verbeek, Luca Bertolini en Tessa Trapp.

Vanaf het studiejaar 2023-2024 kunnen studenten aan de UvA een keuzevak volgen dat draait om het overbruggen van de kloof tussen natuur en (agri)cultuur op persoonlijk, academisch en maatschappelijk niveau. Het bezoeken en bestuderen van voedselbossen is het perfecte vehikel voor studenten om deze paradigmaverschuiving te ervaren.

Dit vak kan alleen bestaan dankzij het harde werk van pioniers, visionairs en risiconemers in de voedselbosbouwgemeenschap. Wij danken u allen voor uw inspiratie en begeleiding. We kunnen niet wachten om onze toekomstige studenten aan jullie voor te stellen en zo een nog grotere en sterkere gemeenschap op te bouwen!"

(Bron: LinkedIn Sacha Brons)

Inhoud van het vak

In een interview met Folia eerder deze week zei Wytze: "Een voedselbos zet eigenlijk de verhouding tussen landbouw en natuur op z’n kop. We vinden dat dit verhaal over voedselbossen een plek op de UvA verdient. Vooral omdat bijvoorbeeld de stikstofcrisis nu zoveel voorkomt in de politiek en het maatschappelijk debat. Daarnaast doen andere universiteiten in Nederland hier nog niet zoveel mee. Het zou echt een primeur zijn voor de UvA. Tijdens ons vak willen we mensen vooral laten leren door zelf op pad te gaan en voedselbossen te bezoeken. Dit wordt dan aangevuld met opdrachten, zoals het bedenken van een interventie om de transitie van ons rammelende landbouwsysteem naar voedselbosbouw te ondersteunen."

Om de volgende generatie boeren op te leiden, hebben we onderwijs nodig dat voorbij de scheiding tussen landbouw en natuur kijkt. Maar universiteiten pakken die rol nog niet op, of zetten zelfs in op verdere intensivering van de landbouw. Wytze Walstra

Wytze: "Sacha en ik kennen elkaar al sinds we op de middelbare school zaten, het College Hageveld. Daarna hebben we ook samen de bachelor Future Planet Studies (FPS) gedaan. Bij FPS kwamen we eigenlijk op het idee voor dit vak. We waren bezig met een documentaire voor een vak en toen vertelde mijn vader aan de keukentafel over voedselbossen en dat hij iemand kent die zich daarmee bezighoudt. Wij zijn toen langsgegaan bij het voedselbos van Wouter van Eck, de pionier van de voedselbossen in Nederland. We waren direct enthousiast. Een voedselbos is eigenlijk een methode van voedsel verkrijgen, waarbij natuur en landbouw zonder concessies gecombineerd worden."

Achtergrond Create a Course

Het IIS organiseert ieder jaar de Create a Course Challenge, waarbij studenten worden uitgedaagd een nieuw UvA-breed keuzevak te bedenken. Studenten kunnen zo een actieve rol spelen bij het beïnvloeden van de onderwerpen die aan bod komen, en de manier waarop het onderwijs aan de UvA wordt uitgevoerd. Met de Create a Course Challenge blijft het onderwijs actueel, maatschappelijk relevant en betekenisvol.