De wereld verandert, en het vormgeven van de transities die nodig zijn voor een duurzame toekomst vereist visie, leiderschap en vaardigheden om veranderingsprocessen in gang te zetten en te sturen. Dit vraagt om onderwijs waar studenten de vaardigheden en attitudes leren om maatschappelijke verandering vorm te geven.
logo's van de verschillende tools

Voorheen focuste het onderwijs in de academische wereld zich vooral op het overdragen van kennis en informatie. Die onderwijsdoelen zijn later uitgebreid met het ontwikkelen van vaardigheden die een bijdrage kunnen leveren aan de wereld om ons heen. De toenemende complexiteit van hedendaagse vraagstukken leidde tot de ontwikkeling van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties: een blauwdruk voor vrede en welvaart, voor mens en planeet, nu en in de toekomst.

Studenten die zich voorbereiden op toekomstige uitdagingen in onze samenleving leren de benodigde kennis en vaardigheden om met de Sustainable Development Goals aan de slag te kunnen gaan. Toch blijft één element vaak onderbelicht: het ontwikkelen van de benodigde attitudes. Hierbij gaat het om vaardigheden zoals kunnen samenwerken en reflecteren, perspectieven verbinden en bruggen bouwen tussen mensen en ideeën, het lef hebben om te experimenteren, je kunnen aanpassen als het anders moet, tegen de stroom in durven gaan en veerkrachtig zijn. Het vereist ook een open houding, een innerlijk kompas en compassie. Een aantal vakgebieden in het hoger onderwijs is al bezig met het ontwikkelen van deze houdingen, met name binnen duurzaamheid, gezondheid en zorg. Maar ook bij het oplossen van andere complexe vraagstukken, waar kennis vanuit verschillende hoeken samenkomt, zijn deze vaardigheden en houdingen enorm belangrijk. Omdat ze benodigd zijn voor het aanpakken van de Sustainable Development Goals, zijn ze gedefinieerd als de Inner Development Goals (IDGs): 23 vaardigheden en kwaliteiten voor innerlijke groei en ontwikkeling die nodig zijn om succesvol te kunnen bijdragen aan complexe maatschappelijke problemen.

De Inner Development Goals Community biedt een plek voor kennisdeling over hoe de IDGs uitgevoerd kunnen worden. Het Instituut voor Interdisciplinaire Studies heeft zich hieraan verbonden in de vorm van de IDG Dutch Higher Education Hub, in samenwerking met de kennisalliantie Technische Universiteit Eindhoven, Wageningen University & Research, Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht (EWUU). Het Inner Development Goals raamwerk wordt door het IIS gebruikt bij het ontwikkelen van interdisciplinair onderwijs, onder meer door het maken van de Transition Makers Toolbox, waarin docenten kant-en-klaar onderwijsmateriaal (inclusief toetsvormen) kunnen vinden om te gebruiken in hun onderwijs.

De Transition Makers Toolbox

De Toolbox-website wordt op 27 juni 2023 gelanceerd. De aanmeldingslink zal binnenkort verschijnen. Wil je op de hoogte blijven van de lancering van de Toolbox en andere ontwikkelingen? Meld je hier aan voor de Transition Makers nieuwsbrief.