IIS-onderwijsinitiatief Placemaking zit bij de laatste drie genomineerden van de Nederlandse Onderwijspremie 2023. Dit vak maakt nu kans op een van de drie prachtige prijzen. Op 29 juni reikt minister Robbert Dijkgraaf de Nederlandse Onderwijspremies uit tijdens het Comenius Festival. Graag blikken we terug op een aantal spraakmakende Placemaking projecten die door studenten zijn ontwikkeld!

Tijdens Placemaking slaan studenten de handen ineen met lokale partijen om UvA-campusgebieden samen te verbeteren. Studenten dompelen zich onder in het gebied. Op basis van de verkregen inzichten voeren ze een interventie uit. Door de buurt te betrekken, is er draagvlak en krijgt de interventie vaak opvolging. Bovendien geven studenten de lessen die ze opdoen door aan de lokale gemeenschap en nieuwe studententeams.

de bordjes
Een aantal van de ontwikkelde informatiebordjes

Anna's Tuin & Ruigte: Ontspannende regelgeving

Anna's Tuin & Ruigte is een opvallend stuk ‘wilde natuur’, midden op het Science Park. Het is een ‘tuin’, waar middels het permacultuurprincipe voedsel wordt verbouwd, en een ‘ruigte’ waar wilde natuur zijn gang mag gaan en wordt onderhouden. Het is een eiland van rust in het soms drukke Science Park bestaan. Hoe kan je de regels rond de tuin duidelijk maken, maar het bezoek ontspannen houden? Placemaking studenten gingen aan de slag met dit vraagstuk, en ontwikkelde in co-creatie met de doelgroep speelse, maar duidelijke informatiebordjes.

overzicht van het project

Bike Kitchen UvA: Roeterseiland

In januari 2023 opende op Roeterseiland de Bike Kitchen: een plek waar studenten gratis, zelfstandig of met hulp aan hun fiets kunnen sleutelen. Zo leren ze op een laagdrempelige manier, duurzaam omgaan met hun fiets. Deze plek is afhankelijk van een community om hem in stand te houden. Een team van Placemaking studenten hielpen bij het ontwerp van de plek en verwierven inzichten door een evenement te organiseren waar er samen met geïnteresseerden werd nagedacht over de invulling van de Bike Kitchen. De commotie die daarbij kwam kijken gaf de community een kickstart.

placemaking studenten doen interviews

De Brakke Grond: Het theater op de kaart zetten

De Brakke Grond is een theater in het centrum van Amsterdam wat zich focust op Vlaamse kunst, variërend van podiumkunst tot beeldende kunst en muziek. Dit centrum zou graag meer studenten trekken, maar had hier weinig tijd of geld voor beschikbaar. Placemaking studenten hebben, aan de hand van interviews met studenten, een ‘verassingskaartje’ ontwikkeld. Je koopt een kaartje op een specifieke datum en een tijd, maar weet nog niet waar je heen gaat. Als een “blind date” met het theater.