Met het begin van het nieuwe studiejaar barst de Special Edition Create a Course Challenge: Future Change los. Het IIS daagt alle UvA-studenten uit om ideeën voor een nieuw, interdisciplinair keuzevak in te sturen.

Leuk, uitdagend en betekenisvol onderwijs

Ieder jaar organiseert het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) de UvA Create a Course Challenge, waarbij studenten kunnen meedenken over hoe onderwijs het beste georganiseerd kan worden, welke onderwerpen en werkvormen aan bod zouden moeten komen en welke rol studenten en docenten hierbij spelen. Dit jaar vindt er een special edition van de Create a Course Challenge plaats, met focus op: Future Change!

Met deze challenge worden studenten uitgedaagd om buiten gebaande paden te treden en na te denken over hoe onderwijs leuk, uitdagend en betekenisvol kan zijn.

Special Edition: Future Change

De wereld verandert en onderwijs verandert mee. De toekomst vraagt om innovatieve oplossingen voor actuele uitdagingen. Voor deze special edition van de challenge ligt de nadruk dan ook op het bijdragen aan de veranderingen die de maatschappij nodig heeft. Verandering is een breed begrip dat vanuit allerlei invalshoeken kan worden benaderd, zoals op technologisch, economisch, ecologisch, politiek, sociaal, psychologisch en filosofisch vlak. Denk bij het ontwikkelen van jouw vak out of the box en vanuit verschillende disciplines.

Hoe werkt het?

De Create a Course Challenge bestaat uit vier rondes. Studenten sturen een eerste versie van hun idee in vóór 10 oktober. Daarna krijgen zij tot 1 november de tijd om het vakidee verder uit te werken met behulp van het Plan van Aanpak dat zij per mail ontvangen. Onze curriculumontwikkelaars selecteren uit alle inzendingen de tien beste ideeën, waar alle UvA-studenten en -medewerkers vervolgens op kunnen stemmen tussen 8 en 15 november.

De vijf ideeën met de meeste stemmen worden tijdens de live finale op 23 november gepitched. Die avond kiest de jury één winnaar, die daarna samen met het IIS direct aan de slag gaat met het verder ontwikkelen van het vak.

Het winnende vak wordt volgend academisch jaar als IIS-keuzevak aangeboden aan de hele UvA-gemeenschap. Dit is dé kans voor studenten om hun visie op onderwijs te realiseren.