Annika Iselhorst (Bachelor student politicologie) wint de speciale editie van de Create a Course challenge 2023 met het thema “Future Change”. Haar vak “Decoding our Future: Opportunities and Threats of the Digital Revolution" viel op wegens het interdisciplinaire karakter en het betrekken van Tech bedrijven bij het vak.
Winnaar Annika Iselhorst

De finale

De vijf finalisten van de Create a Course Challenge presenteerden op donderdag 23 november hun idee aan de jury en het publiek op het Room for Discussion-podium op de Roeterseiland-campus. De host van de avond was wederom docent Merel Talbi. Met een grapje hier een daar wist zij de zenuwen van de aanwezigen te bedwingen en creëerde ze een enthousiaste en fijne sfeer.

Opvallend was dat vier van de vijf vak-ideeën een raakvlak hadden met de technologische revolutie die deze tijd kenmerkt. Linda de Greef, programmamanager van het Onderwijslab van het IIS, en één van de juryleden, zei dat ze hadden verwacht dat het thema “Future Change” ook veel ideeën rondom duurzaamheid zou opleveren. “De digitale wereld resoneert waarschijnlijk goed met deze generatie studenten.”

Naast Linda de Greef bestond de jury uit John Grin, hoogleraar Bestuur en Beleid aan de UvA, en Debby Gerritsen, docent en onderwijsontwikkelaar van het Onderwijslab van het IIS, die een zieke Noah Pellikaan, voorzitter van de studentenraad, verving. In hun juryrapport prees de jury de deelnemers’ passie voor de onderwerpen, en hun zichtbare persoonlijke interesse. Desondanks kon er maar één vak winnen.

Merel talbi staat op het podium en spreekt de mensen in de zaal aan.

Het vak “Decoding our Future”

Het idee “Decoding our Future: Opportunities and Threats of the Digital Revolution" is een vak waar studenten zich kunnen verdiepen in technologie. Maar het gaat verder dan gebruikelijk. Het vak zal naast AI en Big Data ook raken aan andere onbekendere thema’s zoals Superintelligence, Surveillance Capitalism, en Neurotechnology. Daarnaast zullen studenten werken aan hun eigen onderzoek en colleges krijgen van tech-professionals.

Door al deze verschillende aspecten worden studenten uitgedaagd om vanuit veel disciplines naar technologie te kijken: de technologische, maar vooral ook de sociale. De risico’s van technologie zullen worden besproken, maar het vak is ook toekomstgericht en daagt studenten uit om op bestuurlijk niveau te zoeken naar oplossingen. Of zoals Annika vertelt: “Participants will learn to bridge the gap between technological development and ethical governance and to bridge the divide between private tech enterprises and society. The goal is to create a path towards a more informed and responsible digital future."

foto van het publiek

De ontwikkeling van het vak

Annika Iselhorst zal het komende jaar samen met onderwijsontwikkelaars van het IIS werken aan haar keuzevak, zodat deze in het eerste semester van komend studiejaar gegeven kan worden. De jury vertelde dat er nog veel potentie zit in het betrekken van externe Tech bedrijven door deze niet alleen colleges te laten geven, maar ook actief betrokken te maken bij het lesgeven, of om ze co-learners te maken. In haar dankwoord benoemde Annika vooral de andere finalisten: “Ik had al deze vakken wel willen volgen!”

De Create a Course Challenge

Het IIS organiseert ieder jaar de Create a Course Challenge, waarbij studenten worden uitgedaagd een nieuw UvA-breed keuzevak te bedenken. Studenten kunnen zo een actieve rol spelen bij het beïnvloeden van de onderwerpen die aan bod komen, en de manier waarop het onderwijs aan de UvA wordt uitgevoerd. Met de Create a Course Challenge blijft het onderwijs actueel, maatschappelijk relevant en betekenisvol.