28 mei 2024
Het NRO heeft de beurs toegekend vanwege het innovatieve en impactvolle karakter van het voorstel. Het plan, dat affectief leren integreert binnen het hoger onderwijs via het Inner Development Goals (IDG) raamwerk, sprong er voor het NRO uit vanwege zijn ambitieuze aard en het onderscheidend vermogen ten opzichte van andere educatieve initiatieven. "Het is de commissie duidelijk dat dit project van grote meerwaarde is voor het toekomstige onderwijs aan de UvA en een belangrijke aanvulling biedt op het academisch onderwijs. Er is daarnaast in het team veel relevante ervaring aanwezig met onderwijsvernieuwing en het voorstel is een logisch uitvloeisel van de UvA onderwijsvisie", aldus het beoordelingsrapport.
Het IIS en het TLC willen het onderwijs binnen de hele UvA verrijken door naast inhoudelijke kennis en academische vaardigheden ook expliciete aandacht te geven aan de invloed van emoties en waarden op het leerproces. Studenten worden hierdoor beter toegerust om maatschappelijke complexe uitdagingen te doorgronden en adequatere oplossingsrichtingen te bedenken.
Met de beurs zullen de leerlijnen van veertien verschillende opleidingen aan de UvA uitgebreid worden met affectief leren. "Deze aanpak sluit aan bij de hedendaagse behoeften en uitdagingen van onze studenten en van de samenleving," verklaart Peter-Paul Verbeek, Rector Magnificus van de UvA. "We zijn enorm trots op deze erkenning, die de toekomstgerichtheid van ons onderwijs bevestigt. Bovendien onderstreept het de noodzaak om de emotionele en ethische dimensies van het leren te omarmen, en nog een laag dieper te kijken binnen de complexiteit van de uitdagingen waar we als samenleving voor staan. Daar dragen we als universiteit een verantwoordelijkheid voor. De toekenning van deze beurs benadrukt de cruciale rol van onderwijsinstellingen om ruimte te bieden aan onderwijsvernieuwing zodat we deze rol optimaal kunnen innemen."
Deze aanpak sluit aan bij de hedendaagse behoeften en uitdagingen van onze studenten en van de samenleving.
Het Nederlands Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) kent namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap jaarlijks Comeniusbeurzen toe aan docenten die hun visie op onderwijs in de praktijk kunnen brengen. Er zijn drie verschillende beurzen binnen het programma: de Teaching Fellow, Senior Fellow en Leadership Fellow beurs. Deze beurzen voor onderwijsvernieuwing zijn geïnspireerd op de bekende Veni, Vidi, Vici beurzen voor onderzoek.
Linda de Greef werkt bij het IIS en houdt zich al bijna 25 jaar bezig met interdisciplinair en transdisciplinair onderwijs en onderwijsvernieuwing. Ze heeft bij een breed palet aan vakgebieden en opleidingen een centrale rol gespeeld in het ontwerpen en implementeren van innovatieve interdisciplinaire cursussen. De Greef: "Ik vind dat betekenisvol onderwijs, gericht op persoonlijke ontwikkeling en sociale betrokkenheid, essentieel is om de wetenschappers en academici van de toekomst te vormen."
Ilja Boor werkt voor het TLC-netwerk en heeft zich de afgelopen tien jaar toegelegd op het hoger onderwijs, waarbij ze zich specialiseerde in curriculum-overstijgende onderwijsinnovaties, zoals het UvA-brede Zichtbare Leerlijnenprogramma. Ze is laureaat van een Comenius Senior Fellowship (2018) en kent het veranderende landschap van het hoger onderwijs als geen ander. Daarmee heeft zij unieke expertise voor dit fellowship in huis. Boor: "Onze ambitie is om UvA-studenten op te leiden om een actieve bijdrage te kunnen leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar we momenteel mee te maken hebben, verweven met de context van hun opleiding."
Ben je geïnteresseerd om met jouw opleiding of module deel te nemen aan deze onderwijsinnovatie? Neem dan contact op met de beurshouders Linda de Greef en Ilja Boor voor meer informatie.