12 augustus 2024
Bij het aanpakken van ‘wicked problems’ zoals klimaatverandering en biodiversiteitsverlies, streven wetenschappers ernaar de relaties binnen systemen zoals het klimaat of ecosystemen te begrijpen. Het uitgangspunt is dat als we de onderlinge verbanden doorgronden, we politici kunnen motiveren en technische innovaties kunnen ontwikkelen om deze complexe problemen aan te pakken.
De honoursmodule benadrukt echter dat het gevoel van verbondenheid met het grotere geheel even cruciaal is voor systeemverandering. Naast het verkrijgen van een overzicht, is het essentieel om te beseffen dat wij, als individuen, deel uitmaken van grotere entiteiten zoals onze gemeenschappen, universiteiten, steden, en de planeet aarde.
Tijdens de seminars verkennen studenten een breed scala aan perspectieven, variërend van complexiteitswetenschappen en biogeochemie tot filosofie, psychologie en kunst. Gastdocenten uit verschillende disciplines bieden een inspirerend kader voor de creatieve projecten van de studenten.
Een belangrijk onderdeel van de module is de uitdaging om het Science Park te transformeren in een groene, weelderige en gezonde ruimte voor alle levende wezens. Door te luisteren, observeren en verkennen, versterken de studenten hun begrip van de complexe verstrengelingen die deze omgeving vormen. Op basis van veldwerk, artistiek onderzoek en hun eigen verbeeldingskracht creëren zij speculatieve scenario's voor de toekomst van het Science Park.
"Voor ons drieën was Deep Ecology absoluut een hoogtepunt tijdens onze bachelor. De diversiteit aan onderwerpen en de manier van lesgeven waren ongeëvenaard. De lessen, met hun focus op actieve deelname en de aanwezigheid van studenten uit verschillende achtergronden, boden een uitstekende creatieve uitlaatklep. Deze honoursmodule heeft ervoor gezorgd dat we op nieuwe manieren naar ecologie kijken, en zal ons zeker bijblijven in de toekomst." Aldus Kianush, Máté and Elena, studenten van de honoursmodule.
‘Deep Ecology: Surfing the Waves’ helpt studenten niet alleen om hun wetenschappelijke en artistieke vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om een diepere verbinding te voelen met de wereld om hen heen en een visie te vormen over wat zij belangrijk vinden om te behouden, verbeteren of voorkomen.