Op globale schaal spelen veel vraagstukken die lokale implicaties hebben. Denk bijvoorbeeld aan overbevissing, de verspreiding van infectieziekten en de fast fashion kledingindustrie. Hoe kunnen lokale interventies sturing geven aan globale oplossingen?

Deze uitdagende vraag staat centraal in het onderwijs dat door de Local Global Think Tank wordt ontwikkeld. Met deze onderwijsvorm die door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies naar de UvA is gebracht, werken studenten van de UvA werken hierin samen met studenten van partneruniversiteiten over de hele wereld aan mondiale vraagstukken, waarbij zowel de lokale als de mondiale globale contexten in acht worden genomen. Local Global Think Tank is een lesmethode die geïmplementeerd kan worden in diverse studies en nu voor het eerst geïmplementeerd bij de UvA-opleidingen Econometrie & Data Science en taal-, cultuur- en regiostudies.

Interculturele communicatie en interdisciplinaire samenwerking

Het project heeft als doel om de interculturele communicatie, interdisciplinaire samenwerking en project- en co-creatievaardigheden van studenten op internationaal niveau te versterken. In interculturele en interdisciplinaire teams werken studenten zowel online als offline samen. Ze verbinden diverse perspectieven en ontwerpen oplossingen voor mondiale problemen. De uitdaging is om op een overkoepelend globaal niveau naar vraagstukken te kijken en tegelijkertijd te leren van verschillende concrete lokale interventies die studenten zelf uitvoeren.

Ondersteuning vanuit IIS

Het Local Global Think Tank team van het IIS ondersteunt opleidingen en docenten die dit type onderwijs willen implementeren maar nog niet de nodige ervaring en expertise in huis hebben. Zij bieden onderwijsmodules, docenttrainingen, beursaanvragen en begeleiding bij het opzetten van internationale partnerships. Dit onderwijs is bedoeld voor opleidingen die willen inzetten op internationalisering en hun curriculum willen uitbreiden met innovatief interdisciplinair onderwijs. Studenten leren kernvaardigheden, zoals interculturele, communicatieve en probleemoplossende vaardigheden, die essentieel zijn voor hun toekomstige carrière. Bovendien biedt dit onderwijs docenten een kans om zich professioneel te ontwikkelen onder begeleiding van het IIS.

Maurice Koster, opleidingsdirecteur Econometrics & Data Science zegt: “Econometrics & Data Science is vrij exact en casegericht, met minder groepswerk. Daarom leek dit me een geweldige kans vanwege het open karakter van het programma. Samenwerken met studenten uit Dublin, met achtergronden in de sociale wetenschappen en andere faculteiten, is interessant voor onze studenten. Toen we de kans kregen om Local Global Think Tank te implementeren vond ik dat we die kans moesten pakken.''

Implementatie

Opleidingen die dit onderwijs willen implementeren, zorgen voor de praktische zaken rondom het programmeren en roosteren van het onderwijs en het werven van docenten. De docent is betrokken bij de implementatie en afstemming met de partneruniversiteiten. Ben jij opleidingsdirecteur- of coördinator van een studie aan de UvA? Heb je interesse in het implementeren van dit innovatieve onderwijs? Neem dan contact op met Pauline Vromans en Debby Gerritsen op p.a.vromans@uva.nl en d.gerritsen@uva.nl.