Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Tussen 16 en 18 oktober vond de Inner Development Goals Summit in Stockholm plaats. Jasper en Belle van het Onderwijslab reisden samen met negen collega’s van andere hoger onderwijsinstellingen met de trein af naar Stockholm. Ilja sloot aan namens het projectteam Empowered Minds. Hieronder delen ze hun ervaringen en belangrijkste lessen van de week.

Kunnen jullie kort uitleggen wat de Inner Development Goals inhouden en jullie project rondom de IDGs toelichten? 
Belle: “De Inner Development Goals (IDGs) zijn 23 vaardigheden en attitudes, verdeeld over vijf dimensies, die nodig zijn om als maatschappij de Sustainable Development Goals (SDGs) te kunnen bereiken. Het raamwerk is opgesteld door een Zweedse non-profit, in samenwerking met wetenschappers van over de hele wereld. Onder het motto From Inner Growth to Outer Change benadrukt de IDG-organisatie hoe persoonlijke ontwikkeling cruciaal is voor duurzame verandering. 

Persoonlijke ontwikkeling draait om het vergroten van zelfbewustzijn, emotionele intelligentie en sociale vaardigheden. Dit leidt tot verbeterde relaties en een verschuiving van streven naar persoonlijk gewin naar maatschappelijke impact, wat zorgt voor collectieve wil om systemen en structuren aan te passen. En grootschalige samenwerking maakt een betekenisvolle bijdrage aan de samenleving mogelijk. 

Onze Transition Makers Toolbox, een gezamenlijk project van het IIS en de EWUU-alliantie, is een website vol onderwijsmaterialen, gebaseerd op het IDG-raamwerk, voor docenten om te gebruiken om studenten die benodigde vaardigheden en attitudes aan te leren om maatschappelijke verandering teweeg te brengen.” 

Ilja: “Met Empowered Minds integreren we affectief onderwijs, dat persoonlijke ontwikkeling bevordert, met een leerlijn binnen 14 UvA-opleidingen en een UvA-breed keuzevak, aan de hand van de IDGs en de Toolbox. Studenten worden hierdoor beter toegerust om maatschappelijke complexe uitdagingen te doorgronden en adequatere oplossingsrichtingen te bedenken.” 

Plenaire sessies op dag 1 in het Circustheater in Stockholm
Plenaire sessies op dag 1 in het Circustheater in Stockholm

Wat waren jullie verwachtingen van de Summit, en hoe werden die waargemaakt of veranderd door wat jullie hebben ervaren? 
Jasper: “Na verhalen van collega’s die vorig jaar deelnamen, verwachtte ik veel spektakel en inspirerende sprekers met een licht esoterische inslag. De eerste dag voldeed aan die verwachting: er waren heel veel inspirerende verhalen, afgewisseld met optredens van kunstenaars, participatie van het publiek en paneldiscussies.”  

Jasper vervolgt: “Ik had ook gehoopt op veel aandacht voor onderwijs, omdat er op de tweede dag een education track was, wat vorig jaar nog niet het geval was. Helaas kregen we geen plek voor een workshop over de Transition Makers Toolbox in die special track, maar vlak van tevoren hebben we nog een plekje veroverd op de UnConference, de dag voor het congres begon, waar we ons project konden presenteren aan een kleiner publiek dat heel geïnteresseerd was.”  

Jasper en Belle tijdens hun workshop ‘Cultivating Awe: Education and IDGs’

Cultivating Awe: Education and IDGs’ 
Belle: “Vergeleken met vorig jaar vond ik dat er nog steeds (te) weinig concrete resultaten werden gegeven van het toepassen van de IDGs in de ‘echte’ wereld. Het bleef vooral bij mooie speeches en het delen van grote idealen; niemand gaf de tastbare voorbeelden of tips waarop ik had gehoopt. Maar het gaf wel een groot gevoel van verbondenheid om daar met zoveel mensen te zijn die werken naar hetzelfde doel. Eén van de sprekers verwoordde het zo:“Small islands of coherence in a sea of chaos can shift the whole system to a higher order.” Het idee van institutionalisering van de IDGs is: werken van individu naar organisaties, naar systemen, naar de maatschappij.” 

Welke specifieke sessies of sprekers zijn jullie bijgebleven?
Jasper: “De sprekers die echt een enorme indruk maakten, waren Chen Alon & Rana Salman van “Combatants for Peace”. Ze vertelden hun persoonlijke verhaal over verbinden met de vijand. Als Israëliër en Palestijnse proberen ze haat te overwinnen door met elkaar in dialoog te blijven. Hoe moeilijk dit moet zijn, werd gevoeld in de zaal. Na afloop van hun verhaal volgde een oorverdovende, minutenlange staande ovatie. Het was een inspirerend voorbeeld voor iedereen die kleine dingen moet overwinnen op weg naar een betere wereld.” 

Daarnaast waren er ook waardevolle bijdragen van Emma Stenström, Jennifer Garvey Berger, Paul Mbikayi, Tho Ha Vinh en Jan Artem Henriksson: 

Emma Stenström tijdens haar presentatie over het belang van denken vanuit meerdere perspectieven.
Emma Stenström tijdens haar presentatie over het belang van denken vanuit meerdere perspectieven.
  • Emma Stenström sprak over ‘bubble hopping’, waarbij je met mensen buiten je eigen ‘bubbel’ verbindt om nieuwe perspectieven te ontwikkelen: “Approach with curiosity...lean forward.”  

  • Jennifer Garvey Berger benadrukte liefde en oprechte betrokkenheid als basis voor samenwerking: “Genuine positive regard is needed before we can collaborate.”  

  • Paul Mbikayi benadrukte met een gezegde uit Mali - "je kunt het hoofd van een afwezige niet scheren" - het belang van het betrekken van degenen die niet aanwezig konden zijn, zoals mensen uit de Global South. Om echt te verbinden, moet je mensen kunnen bereiken en begrijpen, zelfs als je niet dezelfde taal spreekt: “It’s a leadership responsibility to find out how others want to be seen.” 

  • Tho Ha Vinh deelde zijn holistische benadering van geluk, dat hij ziet als een vaardigheid die we kunnen leren: “Knowing how to live in harmony with and caring for ourselves, others and the planet.”  

  • Jan Artem Henriksson vertelde kwetsbaar over zijn schaamte om van oorsprong een Russisch sprekende Oekraïner te zijn en pleitte voor "A Brave Space instead of a Safe Space" – een concept dat ook in het onderwijs toepasbaar is. 

Wat waren de meest opvallende inzichten of ideeën die jullie hebben opgedaan tijdens de Summit, en hoe kunnen collega’s hiervan leren? 
Jasper: “Wat me vooral opviel, is dat heel veel mensen in het onderwijs en daarbuiten op zoek zijn naar praktische handvatten. Iedereen was ervan overtuigd dat het nodig is om te werken aan persoonlijke ontwikkeling om de SDGs te kunnen behalen. Maar hoe je dit handen en voeten geeft, is een tweede. Daarom denk ik dat we met de Toolbox met een heel belangrijk project bezig zijn, waarmee we die concrete tools aanrijken voor docenten om affectief leren en maatschappelijke transities te ondersteunen.” 

Belle: “Op dag drie was het tijd voor integratie en netwerken. In een grote open ruimte konden we met andere deelnemers in contact komen, onze Inner Development Conversation Starters onder de aandacht brengen, en een korte presentatie geven over onze aanpak voor implementatie van de IDGs in het onderwijs aan de hand van de Transition Makers Toolbox.” 

Jasper: “Ik heb ook gezien dat de interpretatie van de IDGs heel erg kan verschillen. Er zijn ook interpretaties die nogal esoterisch van aard zijn en soms haaks op de wetenschap lijken te staan. Vanuit onze positie moeten we het belang van affectief leren en werken aan maatschappelijke transities voorop blijven stellen. Het IDG-raamwerk geeft ons daarvoor een goed kader, maar is niet het doel op zich.” 

Ilja: “Naast dat ik het implementeren van IDGs in de praktijk heb gemist, heb ik inspirerende voorbeelden gezien van het openstaan voor anderen en het stimuleren van constructieve confrontaties in plaats van enkel veilige, conflictvrije interacties. Dit principe kan ons ook in het onderwijs helpen om een leerklimaat te creëren waarin studenten zich vrij voelen om ideeën en zorgen te delen, terwijl ze respectvol met elkaar omgaan. 

Daarnaast was er aandacht voor het tonen van 'persoonlijke kwetsbaarheid' in leiderschap. Leiders die hun eigen onzekerheden durven te delen, bouwen sterkere en authentiekere verbindingen op binnen hun teams. Dit kunnen wij als universiteit inzetten om vertrouwen te versterken en onze samenwerkingsdynamiek te verbeteren.” 

Meer informatie 

  • Wil je sessies van dag 1 terugkijken? Dat kan via het platform van IDG Summit.  

  • Ontdek de Transition Makers Toolbox met onderwijsmaterialen die in co-creatie met docenten en onderwijsontwikkelaars van 10 hoger onderwijsinstellingen zijn gemaakt. 

  • Wil je persoonlijke ontwikkeling binnen het onderwijs stimuleren? Maak gebruik van de door het Toolbox-team ontworpen kaartenset, de Inner Development Conversation Starters, om inspirerende gesprekken op gang te brengen.