Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De finale van de Create a Course Challenge 2024 is gewonnen door studenten Emilia Bienek, student psychologie, en Sissi Chen, student geneeskunde en biomedische wetenschappen met: “Sex, Stigma and Steroids: Debugging the Hormonal Code of Mind and Behavior”. Zij zullen aan de slag gaan om hun vak verder uit te werken. In het tweede semester van volgend academisch jaar zal deze beschikbaar zijn voor alle studenten aan de UvA.

Het vak “Seks, Stigma and Steroids” is uiteindelijk verkozen tot winnaar. Het vak was uniek door zijn voornamelijk natuurwetenschappelijke insteek, en werd als enige door een duo ontworpen en gepresenteerd. Hun enthousiasme was aanstekelijk en de jury roemde hen voor hun goede samenwerking: “Jullie werkten goed samen, en willen samenwerking ook een groot onderdeel van het vak maken. Daarmee doen jullie zelf al wat je in het vak belooft.”

Het vak gaat over de wereld van hormonen en hun invloed op ons gedrag en mentale gezondheid. Dit vakgebied heet ook wel de psycho-neuro-endocrinologie. De studenten kwamen op het idee om dit vak te ontwerpen omdat er zo weinig bekend is over het effect van hormonen en medicatie van hormonen op ons lichaam en gedrag, vooral bij vrouwen. Ook is er in onderzoek naar medicatie een knowledge-gap bij vrouwen omdat zij wegens hun schommelende hormoonspiegel vaak niet werden meegenomen in onderzoek.

De finale was van hoog niveau, of zoals één van de juryleden, voorzitter van het College van Bestuur, Edith Hooge zei: “Als onderwijsontwikkelaar kan ik zeggen dat al deze vakideeën zouden passen in het curriculum.” Daarnaast roemde ze de enthousiaste deelname van de studenten: “Ik vind het fantastisch om te zien dat de studenten op deze manier betrokken worden bij het vormen van het onderwijs, en de uitdaging zo succesvol aan zijn gegaan. Het bewijst weer dat studenten minstens de helft van de kwaliteit van ons onderwijs verzorgen.”

Sissi Chen, Edith Hooge en Emilia Bienek