Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
3 februari is het keuzevak ‘Verkeerd Verbonden? Dialoog in tijden van polarisatie’ gestart, één van de keuzevakken aan de UvA waarbij er een leerlijn Affectief Leren is geïntegreerd in het studieprogramma. Hoe bereid je studenten voor op complexe maatschappelijke uitdagingen? Hoe zorg je ervoor dat ze niet alleen kennis opdoen, maar zich ook persoonlijk ontwikkelen? Het Empowered Minds project breidt binnen de UvA Affectief Leren verder uit. "We willen studenten niet alleen kennis meegeven, maar ook de vaardigheden en mindset die nodig zijn om echt impact te maken; dat noemen we affectief leren." zegt Linda de Geef, projectleider Empowered Minds en programmamanager van het IIS-Onderwijslab.

Van cognitief naar affectief

In het universitair onderwijs ligt de nadruk sterk op cognitief leren: studenten verwerven kennis en vaardigheden. Maar wat kunnen ze daar daadwerkelijk mee? Kennis over klimaatverandering, ongelijkheid of technologische innovatie roept vaak ook gevoelens op, zoals klimaatangst of frustratie. Om studenten te helpen effectief om te gaan met deze uitdagingen, is een bredere ontwikkeling nodig en vraagt om meer dan alleen vaardigheden of kennis. Het gaat er niet alleen wat je weet, maar ook hoe je daarmee omgaat.

Empowered Minds richt zich daarom op het versterken van affectieve vaardigheden, zoals veerkracht, samenwerking en kritisch denken. "Deze vaardigheden zijn cruciaal omdat ze studenten helpen niet alleen te begrijpen wat er speelt in de wereld, maar ook hoe ze hierop kunnen reageren en daadwerkelijk impact kunnen maken," aldus de Greef. Deze Inner Development Goals (IDG’s), een internationaal framework dat helpt bij het ontwikkelen van de persoonlijke en sociale competenties, zijn nodig om de Sustainable Development Goals (SDG’s) te realiseren.

Onderwijsvernieuwing

In samenwerking met de Universiteit Eindhoven, Wageningen en Utrecht, heeft het IIS een toolbox met onderwijsmaterialen ontwikkeld, waarin docenten concrete werkvormen kunnen vinden om inner development te integreren in hun onderwijs. Dit materiaal werd in co-creatie met docenten ontwikkeld en gekoppeld aan een groeiende community binnen de universiteit. Om dit onderwijsmateriaal structureel te verankeren, heeft het IIS, in samenwerking met centraal-TLC, de prestigeuze Comenius Leadership-beurs ontvangen. "Deze beurs biedt ons de kans om de Inner Development Goals structureel in het onderwijs aan de UvA te integreren" aldus Linda. "Het stelt ons in staat om samen met opleidingen te werken aan een duurzame verankering van deze vaardigheden binnen de curricula." Concreet kunnen opleidingen, in samenwerking met het Zichtbare Leerlijnen Programma, een op maat gemaakte, vakoverstijgende leerlijn Affectief leren ontwikkelen daarbij bieden we deskundige begeleiding bij het ontwikkelen van passende onderwijs- en toetsvormen die naadloos aansluiten op de beoogde leeruitkomsten.

Integratie bij veertien UvA-opleidingen

Het Empowered Minds project loopt tot februari 2028. In september 2025 starten drie opleidingen als eerste met de implementatie. Vervolgens sluiten elk semester drie nieuwe opleidingen aan. Dit geldt zowel voor bachelor- als masterprogramma’s en is relevant voor alle faculteiten.

Binnen elke opleiding wordt gekeken hoe de leerlijn het beste past. Zo kan in de rechtenopleiding de focus liggen op ethisch handelen en oordeelsvorming, terwijl bij duurzaamheidsonderwijs de nadruk kan liggen op systeemdenken en samenwerking.

Special Interest Group (SIG)

Naast de implementatie in opleidingen wordt een Special Interest Group opgericht voor docenten die zich willen verdiepen in Inner Development. Hier kunnen docenten ervaringen uitwisselen en nieuwe onderwijsmethoden verkennen.

Meer weten?

Wil je meer weten over Empowered Minds? Bekijk dan de projectpagina. Je kunt je via de projectpagina ook aanmelden om met jouw opleiding mee te doen aan het ZLP-verdiepingstraject Affectief Leren.