16 juli 2025
Het keuzeonderwijs van het IIS brengt studenten met verschillende achtergronden samen om te werken aan actuele maatschappelijke vraagstukken in samenwerking met organisaties buiten de universiteit. Zo krijgen alle UvA-studenten de kans om al tijdens hun studie een actieve bijdrage te leveren aan de samenleving.
Uit de survey, ingevuld door 350 studenten waarvan 61 procent Nederlands en 39 procent internationaal, blijkt dat 63 procent nog niet eerder had gehoord van transformatief en transdisciplinair onderwijs, maar wel erg positief zijn over het idee. Het opdoen van praktijkervaring, 59 procent, ruimte voor persoonlijke en professionele ontwikkeling, 46 procent, worden het vaakst genoemd als aantrekkelijke kenmerken. Slechts een kleine groep, 3 procent, gaf aan geen enkel aspect interessant te vinden.
De grootste belemmering voor deelname is een vakbeschrijving die niet aanspreekt (45 procent), gevolgd door onbekendheid met het type onderwijs (41 procent) en beperkte ruimte binnen het eigen studieprogramma (37 procent).
Tijdens de focusgroepen, gehouden op twee campussen met vijftien studenten, kwam naar voren dat het onderwijs van het IIS inhoudelijk als sterk wordt ervaren. Studenten waarderen vooral de samenwerking met andere disciplines, de praktische insteek en het werken aan vraagstukken die er maatschappelijk toe doen. Organisaties met een duidelijk maatschappelijk doel, vooral non-profit, spreken daarbij het meest aan.
Daarnaast deden studenten suggesties om het onderwijs breder onder de aandacht te brengen en toegankelijker te maken voor studenten van uiteenlopende opleidingen. Ook deelden zij ideeën voor thema's, samenwerkingspartners en vaardigheden die zij graag zouden ontwikkelen.
De resultaten worden gebruikt om het onderwijsaanbod van het IIS verder aan te scherpen en vormen input voor zowel de strategische agenda van het IIS als de nieuwe onderwijsvisie van de UvA.