Tijdens de uitreiking van de SustainaBul 2022, de landelijke duurzaamheidsranglijst voor hoger onderwijs, heeft de UvA de tweede plek gekregen in de Top 5 Best Practices met de 'Create a Course Challenge: Sustainability Edition'. De SustainaBul is een initiatief van het nationale studentennetwerk voor duurzaamheid in het hoger onderwijs, Studenten voor Morgen. Volgens de vakjury blinkt de UvA uit op het gebied van stakeholderparticipatie in het integreren van duurzaamheid, omdat studenten de kans kregen een eigen vak te ontwikkelen waarin duurzaamheid centraal staat.

De Best Practice-ranglijst is door SustainaBul in het leven geroepen om de kennisdeling tussen de onderwijsinstellingen te vergroten en hun meest effectieve werkmethode, aanpak of activiteit op het gebied van duurzaamheid met elkaar te delen. Dit jaar zijn in totaal 79 best practices ingezonden, waar de vierkoppige vakjury een top 5 uit heeft gekozen op basis van interdisciplinariteit, vernieuwing en innovativiteit, het betrekken van studenten, het samenwerken met de omgeving en het kijken vanuit een breed perspectief.

De winnaar werd Saxion Hogescholen met hun Circulaire Textiellab. Met de Duurzaamheidseditie van de UvA Create a Course Challenge is een mooie tweede plek behaald.

In deze special edition van de jaarlijkse UvA Create a Course Challenge lag de nadruk op het bijdragen aan de duurzame veranderingen die de maatschappij nodig heeft. Studenten werden door het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) van de UvA uitgedaagd om mee te denken over een creatieve manier om duurzaamheidsonderwijs leuk, uitdagend en betekenisvol te maken en waarop duurzaamheid beter verwerkt kan worden in het onderwijs. Bekijk de video hieronder voor een impressie van de challenge:

Volop in ontwikkeling

Caatje Kluskens, destijds derdejaarsstudent Media en Cultuur, heeft de speciale duurzaamheidseditie gewonnen met haar idee voor het vak Food, Animals and the Environment: The Relationship Between Humans, Non-Humans and the Environment. In dit vak wordt milieuproblematiek vanuit verschillende disciplines, zoals ethiek, mediastudies, milieustudies en politicologie, bestudeerd. Het vak wordt momenteel door Caatje samen met Said Rezaeiejan, docent Politicologie aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UvA, en de onderwijsontwikkelaars van het IIS verder ontwikkeld. In het voorjaar van 2023 zal het vak te volgen zijn voor UvA-studenten van alle faculteiten.

De UvA Create a Course Challenge 2022

Lees op de IIS-website meer over de UvA Create a Course Challenge, de jaarlijkse challenge waarbij studenten worden uitgedaagd een idee voor een nieuw, interdisciplinair vak in te zenden en dit samen met de curriculumontwikkelaars van Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) uit te werken. Zo kunnen studenten een actieve rol spelen bij het beïnvloeden van de manier waarop het onderwijs wordt uitgevoerd bij het instituut en daarmee binnen de UvA. In oktober 2022 gaat de Challenge opnieuw van start.