Studenten verdiepen zich, onder leiding van docenten Jeroen Goedkoop en Nina Scheres, in het vak 'Think Impact: Bouwen aan kansengelijkheid’ in de verschillende gezichten die kansengelijkheid in het onderwijs kent. Wekelijks krijgen studenten gastcolleges van bekende personen en organisaties uit het maatschappelijk veld, bijvoorbeeld over hoe moeilijk de weg naar de universiteit voor sommige scholieren te vinden is. Erik van Halewijn, UvA-alumnus en een van de oprichters van studentenorganisatie Diversity Talks, is betrokken bij het vak als gastdocent.

Het idee van Think Impact, dat dit semester voor de tweede keer van start is gegaan, vindt zijn oorsprong in het gelijknamige project van Diversity Talks. In het vak staat valorisatie van kennis en het wetenschappelijk debat laten aansluiten op de maatschappelijke werkelijkheid centraal.

Zo ontwikkelen de studenten inzicht in de manier waarop kansengelijkheid zich buiten het theoretisch kader, én buiten de universitaire bubbel, afspeelt.

Theorie omzetten in praktijk

Onder andere Bas ter Weel (SEO Economisch Onderzoek), Abdelhamid Iddrissi (Studiezalen), Nadia Murady (Diversity Talks) en sprekers van organisaties zoals Cybersoek en verschillende middelbare scholen verzorgen een les. Abdelhamid Iddrissi nam zelfs een groep leerlingen uit Nieuw-West mee om kennis te maken met de universiteit. Zij kregen op het Science Park les over bacteriën, voetbalrobots en de sterren en konden met de Think Impact studenten en docenten in gesprek gaan.

De studenten gaan ook op werkbezoek bij deze maatschappelijke partners, en doen daar praktijkervaring op. Ze denken daarbij na over hoe studenten een actieve rol kunnen spelen bij de kansen en de uitdagingen die deze organisaties kenmerken.

Een anders-dan-anders-vak

Niet alleen qua inhoud, maar ook qua achterliggende leerdoelen is het vak anders-dan-anders. De studenten bepalen zelf veel van de invulling van het vak. Allereerst nemen de studenten, die komen van de meest uiteenlopende opleidingen en disciplines, allemaal hun eigen studie-ervaringen mee. Als eindproduct ontwikkelen zij concrete modules waarin (mede)studenten straks kansrijke leerlingen met een afstand tot het hoger onderwijs helpen om de overstap naar de universiteit te maken. Daarbij krijgen ze veel vrijheid, maar moeten ze zich ook goed verdiepen in de rol die je als student kan nemen om kansenongelijkheid in het onderwijs aan te pakken. Daarnaast hebben de deelnemers ook invloed op de vormgeving van het vak Think Impact zelf: ze doen bijvoorbeeld actief mee met de organisatie van een slotbijeenkomst.

Hoewel tot dusver pas een aantal colleges hebben plaatsgevonden, zien de docenten de afloop alvast hoopvol tegemoet. “Onderwijs voor en door studenten, op het snijvlak van universiteit en maatschappij, dat is toch fantastisch?” zegt Jeroen Goedkoop, docent en projectleider bij de FNWI van de UvA. Hij begint elk werkcollege steevast met een persoonlijke anekdote om de studenten aan te moedigen. Nina Scheres is naast docent Biomedische Wetenschappen ook mentor van eerstejaars studenten, en ziet vaak dat eerstegeneratiestudenten tegen meer moeilijkheden aanlopen dan 'reguliere' studenten:

Het is goed dat andere studenten zich daarvan bewust worden. Alle deelnemers zijn erg betrokken en komen met goede vragen en ideeën, zelf op de late avond na een pittige onderwijsweek. Nina Scheres, docent

Ook Erik van Halewijn, UvA-alumnus door Folia in 2019 verkozen tot UvA’er van het jaar, is betrokken als gastdocent bij het honoursvak. Hij werkt nu als programmamanager onderwijs bij expertisecentrum voor diversiteitsbeleid Echo en investeert met veel liefde ook menig uur in Think Impact: “Dit vak heeft heel veel potentie, het draait op een vernieuwende pedagogiek waar je ook de studenten in ziet floreren”.

Teamwork makes the dream work

De studenten hebben elkaar ook goed weten te vinden in hun projectgroepjes. Hun eerste ideeën krijgen langzaamaan vorm. Vanaf deze week gaan ze bij ‘hun’ maatschappelijke organisatie op bezoek, en krijgen ze hulp van een coach uit het werkveld. De moeiteloze manier waarop de studenten en de leerlingen, van tweede- tot zesdeklassers, enthousiast met elkaar in gesprek gingen belooft in elk geval al veel goeds.

Meer informatie
Meer informatie over de honoursmodule Think Impact: Bouwen aan kansgelijkheid is te vinden op de website van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies van de UvA. Het vak is bedoeld voor tweedejaars en derdejaars bachelorstudenten die deelnemen aan een Honoursprogramma.

De foto's in dit artikel zijn gemaakt door Marco de Haas van Studiezalen en Homebase.