Met het begin van het nieuwe studiejaar barst de Create a Course Challenge 2022 los. Het IIS daagt alle UvA-studenten uit om ideeën voor een nieuw, interdisciplinair keuzevak in te sturen.

Leuk, uitdagend en betekenisvol onderwijs

Ieder jaar organiseert het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) de UvA Create a Course Challenge, waarbij studenten kunnen meedenken over hoe onderwijs het beste georganiseerd kan worden, welke onderwerpen en werkvormen aan bod zouden moeten komen en welke rol studenten en docenten hierbij spelen.

Met deze challenge worden studenten uitgedaagd om buiten gebaande paden te treden en na te denken over hoe onderwijs leuk, uitdagend en betekenisvol kan zijn.

Hoe werkt het?

De Create a Course Challenge bestaat uit vier rondes. Studenten sturen een eerste versie van hun idee in vóór 10 oktober. Daarna krijgen zij tot 31 oktober de tijd om het vakidee verder uit te werken met behulp van het Plan van Aanpak dat zij per mail ontvangen. Onze curriculumontwikkelaars selecteren uit alle inzendingen de tien beste ideeën, waar alle UvA-studenten en -medewerkers vervolgens op kunnen stemmen tussen 7 en 16 november.

De vijf ideeën met de meeste stemmen worden tijdens de live finale op 24 november gepitched. Die avond kiest de jury één winnaar, die daarna samen met het IIS direct aan de slag gaat met het verder ontwikkelen van het vak.

Het winnende vak wordt volgend academisch jaar als IIS-keuzevak aangeboden aan de hele UvA-gemeenschap. Dit is dé kans voor studenten om hun visie op onderwijs te realiseren.