Op 29 juni 2023 ontving Placemaking de Nederlandse Onderwijspremie van 1,2 miljoen euro tijdens het Comenius festival. Met veel vreugde blikken we terug op dit moment.
Mensen op het podium die feestelijk lachen
foto: Jasper ter Schegget

Glunderend staat projectleider van Placemaking Katusha Sol op het podium. Zo’n dertig seconden geleden kreeg ze een beeldje in haar handen gedrukt door minister Robbert Dijkgraaf. “Ik vind het echt fantastisch, en ben super blij dat we dit met dit geweldige team voor elkaar hebben gekregen, en nog meer studenten die maatschappelijke impact kunnen laten maken. Daar heb ik heel veel zin in.”

Grensverleggend onderwijs

De middag van de uitreiking begon met een kort praatje van de minister. De Nederlandse Onderwijspremies worden elk jaar uitgereikt, maar dit jaar was een bijzondere editie. Dit was het eerste jaar dat ook het MBO de onderwijspremies ontving. Minister Dijkgraaf was daar erg blij mee. “Onderwijs zou het liefst voor mij de meest innovatieve sector zijn. Deze vernieuwingen moeten we uitlichten, maar ook financieel helpen om de volgende stap te maken en te kunnen verspreiden door het hele onderwijsveld”, er kwam een instemmend geluid uit de zaal met onderwijsinnovators van MBO, HBO en WO.  “We denken nog te veel in grenzen tussen vakken en onderwijsvormen. Al die binnenmuren en verlaagde plafonds moeten eruit.”

Drie dames op een bank
Katusha Sol (rechts) tijdens de Q&A (foto: Melvin Tas)

Daadkrachtig co-creëren

Dit verleggen van grenzen is een kenmerk van alle onderwijsinitiatieven die genomineerd zijn. Na de introductie van minister Dijkgraaf werden de genomineerden op het podium gevraagd voor een korte Q&A sessie met de presentator van de middag en de minister. Katusha werd gevraagd naar de toepassingen van het project. “Deze zou ook uitgerold kunnen worden op andere plekken.” Ze kijkt de zaal in. “In de toekomst lijkt ons het heel leuk om de krachten te bundelen met HBO en MBO omdat deze studenten aanvullende vaardigheden hebben.” Minister Dijkgraaf vraagt haar wat de meerwaarde van dit project is voor de studenten. “Ze leren kennis op te halen uit de samenleving, maar ook te co-creëren en te onderhandelen. Dit kan een grote uitdaging zijn: hoe kom je uit conflicten, hoe toon je daadkracht? Dit is enorm waardevol voor hun persoonlijke ontwikkeling.”

Klappend publiek
foto: Jasper ter Schegget

500 studenten en 40 opdrachtgevers

In 2017 startte Placemaking met een kleinschalige pilot. een tijd lang was het onzeker of deze kon uitgroeien tot een ‘vast’ vak. Gelukkig werd het in 2019-2020 opgenomen in het curriculum van Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen (ISW), en de minor Urban Studies. Er kwam een keuzevak voor Placemaking in het Universiteitskwartier, en een vak Placemaking for Conservation, waar kunst en cultureel erfgoed op de campussen centraal staat. In totaal hebben nu zo’n vijfhonderd studenten Placemaking gevolgd op verschillende campussen door de stad, als Summerschool, bachelor vak, keuzevak en als afstudeerstage. Hierbij waren zo’n veertig lokale opdrachtgevers betrokken. Studenten werken echt samen met elkaar en met lokale partijen aan verbetering van de stad waar ze studeren.

De uitreiking

Katusha Sol staat met de andere genomineerden op het podium. Het hele Placemaking team is aanwezig om de bekendmaking mee te maken: mede-oprichter Rosanne van Wieringen, de docenten en onderwijsontwikkelaars van ISW, medewerkers van het Onderwijslab van het Instituut voor Interdisciplinaire studies (IIS), de directeur van het IIS, Lucy Wenting, de Rector Magnificus van de UvA, Peter-Paul Verbeek. Iedereen kijkt vol spanning naar minister Robbert Dijkgraaf terwijl hij de volgende woorden spreekt: “De eerste prijs gaat naar het initiatief die grote sociale en maatschappelijke meerwaarde heeft voor de campusgebieden rondom de universiteit, en het leren daarmee betekenisvol maakt voor de studenten. Placemaking, gefeliciteerd.”

Lees hier het volledige juryrapport van de Onderwijspremie.

Het team juigt op het podium
Het Placemaking team (foto: Melvin Tas)