Introductie
Amsterdam, oktober 2021
Beste mensen,
Het was een bizar coronajaar waarin ongekende prestaties zijn neergezet door studenten, docenten en het hele instituut. Het ondenkbare werd ineens mogelijk: al het onderwijs ging online en we leerden tools kennen waarmee we contact op afstand probeerden te optimaliseren. Maar des te meer werd ook duidelijk dat fysieke ontmoetingen in het onderwijs en in ons werk onvervangbaar en van onschatbare waarde zijn. Nu hybride onderwijs en werken tot het nieuwe normaal behoren, moeten we het gesprek aangaan over een goede balans tussen on- en offline. Niet alleen het intellect, maar ook wat ons emotionele kracht en binding geeft nemen wij mee in die afweging.
Je zou misschien verwachten dat mensen in tijden van crisis geen tijd of behoefte hebben aan (verdere) onderwijsvernieuwing. Het tegendeel blijkt waar, zo valt ook uit dit overzicht op te maken, want het IIS heeft niet stilgezeten. Het leek som juist te werken als lichtpunt om samen met anderen aan de toekomst te werken. Er zijn in 2020-2021 wonderbaarlijk veel plannen gemaakt en projecten gestart, met de Strategische Agenda als krachtige katalysator. Ook bleven we anderen bij hun onderwijsinitiatieven inspireren en faciliteren met kennisdeling en ondersteuning. Het UvA-brede keuzeonderwijs bleek weer een waardevolle mogelijkheid snel in te spelen op actuele vraagstukken, waardoor Esther Quaedackers meteen in september 2020 het nieuwe keuzevak Pandemic voor alle studenten van de UvA kon aanbieden. Een daverend succes! Dit en meer vind je terug in ons overzicht 2020-2021.
Lucy Wenting, algemeen directeur IIS
Luca Bertolini, wetenschappelijk directeur IIS