Honoursmodule: Uit de ivoren toren! Wetenschapsjournalistiek en wetenschapscommunicatie

Hoe maak je van een wetenschappelijk onderwerp een journalistiek onderwerp? En met welke genres? Hoe communiceer je jouw wetenschappelijke verhaal op sociale media en in video, en hoe doe je onderzoek samen met publiek (citizen science)?

Communiceren over je eigen vakgebied voor een breder publiek is tegenwoordig belangrijk voor élke wetenschapper. En omgekeerd: de samenleving wil ook graag weten wat wetenschappers onderzoeken. Daarvoor heb je naast je academische vaardigheden ook andere skills nodig. Voor het vertalen van wetenschap kijken we de kunst af bij de wetenschapsjournalistiek en -communicatie. En dat blijft niet bij kijken, we gaan het zelf ook doen.

We beginnen met zes weken wetenschapsjournalistiek. Eerst verkennen we kort het medialandschap: waar zou je met je verhalen terecht kunnen? Daarna gaan we zelf schrijven. Hoe maak je van een wetenschappelijk onderwerp een journalistiek onderwerp? En met welke genres? Met een opiniestuk en een blog zet je eerste stappen richting een breder publiek. Met een achtergrondverhaal en een interview met een wetenschapper waag je je meer op het journalistieke pad. Daarbij leer je moeilijke informatie te populariseren. Ook train je je in het systematisch feedback geven op elkaars schrijfproducten. En een wetenschapsjournalist komt vertellen.

Daarna stappen we, ook voor zes weken, over naar  wetenschapscommunicatie. Je maakt kennis met uiteenlopende vormen van communicatie: van tv tot Twitter, van podcast tot festival, en gaat er zelf mee aan de slag. Steeds staat de vraag centraal: welke doelgroep wil je bereiken, waarom en welke vorm past dan het beste? Hoe communiceer je jouw wetenschappelijke verhaal op sociale media en in video, en hoe doe je onderzoek samen met publiek (citizen science)? Ook gaan we in op je rol als wetenschapper in een maatschappelijke dialoog.

Rooster

Het rooster is beschikbaar op Datanose

Aanmelding

Tweede- en derdejaars Honoursstudenten van de UvA, VU en AUC kunnen zich aanmelden tussen 6 juni 10.00 uur en 11 juni 23.00 uur via het formulier dat zal verschijnen op onze website Honoursmodules IIS. Plaatsing is willekeurig en studenten zullen binnen twee weken te horen krijgen voor welke vakken ze geregistreerd zijn. Let op: Aanmelding verloopt niet via SIS. Plaatsing is op willekeurige basis en is niet gegarandeerd. Alleen als er nog plekken beschikbaar zijn, kunnen studenten zich na 11 juni nog inschrijven.

Neem bij vragen over aanmelding contact met ons op via Honours-iis@uva.nl.

Feiten & cijfers
Vorm