Kom naar de Toolbox Wrap-Up Party!
1 september 2025
De Toolbox richt zich specifiek op affectief leren en maakt hierbij gebruik van het Inner Development Goals-raamwerk. Met de kant-en-klare onderwijsmaterialen kunnen docenten hun studenten op een creatieve en interdisciplinaire manier voorbereiden op de complexe uitdagingen van deze tijd.
In zeven co-creatiegroepen hebben zestig docenten van twaalf hogeronderwijsinstellingen in Nederland maar liefst 51 tools ontwikkeld die alle 23 Inner Development Goals omvatten. Daarnaast namen ruim 580 hogeronderwijsprofessionals deel aan 29 Toolbox-workshops in binnen- en buitenland. Hierdoor ontstond een actieve community van docenten en onderwijsontwikkelaars die samen werken aan onderwijs voor maatschappelijke transities.
Sinds de lancering van www.transitionmakers.nl, eind juni 2023...
Na drie jaar ontwikkelen verschuift de aandacht nu naar implementatie en verdieping. In het vervolgproject Empowered Minds begeleidt het IIS, samen met het Zichtbare Leerlijnen Programma van TLC-Centraal, opleidingen in het verankeren van affectief leren in veertien opleidingen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hiermee vinden de materialen uit de Toolbox hun weg naar het UvA-onderwijs.
UvA-docenten worden daarnaast in de Special Interest Group Affectief leren en een meerdaagse docententraining actief ondersteund en opgeleid om affectief leren in hun onderwijspraktijk te integreren. Zo kunnen zij studenten beter voorbereiden op het omgaan met complexe maatschappelijke vraagstukken.
Samen met projectpartner EWUU blijft het IIS de Transition Makers-community onderhouden. Elk jaar staat een inspirerend community event op de agenda en verschijnen nieuwe, verdiepende tools op de website. De focus verschuift hiermee bewust naar verdieping en kwaliteitsverbetering, na de brede opschaling die de afgelopen vier jaar zo succesvol kenmerkte.
Op dinsdag 16 september van 15:45-17:30 uur wordt het einde van het Transition Makers Toolbox-project in de huidige vorm gevierd met een inspiratiesessie van gelijkgestemde onderwijsprofessionals en een informele afsluiting met ruimte om verder in gesprek te gaan.