Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Bouwen aan verbinding

Als Instituut voor Interdisciplinaire Studies geven ook wij vorm aan, zoals onze rector Peter-Paul Verbeek het mooi verwoorde in de Diesrede (januari 2023), een ‘tussenruimte’. Het is in deze ruimte waar we bouwen aan verbinding tussen disciplines, faculteiten, samenleving, docenten en studenten, om samen nieuwe inzichten te verwerven, en vervolgens een passende plek te geven binnen het onderwijs van de UvA. Hieronder een concreet overzicht van onze activiteiten in 2022, met onder andere nieuws over de uitvoering van onze Strategische Agenda, het nieuwe bachelorprogramma 'Science Technology & Innovation' en een nieuwe publicatie!

Lucy Wenting, algemeen directeur van het IIS
Luca Bertolini, wetenschappelijk directeur van het IIS

Durf te dromen

"Ons project ging over het veranderen van het ouderenzorgsysteem, waardoor ouderen de zorg krijgen die ze verdienen. Ik heb geleerd om 'groot te dromen' over de mogelijkheden om kleine dingen in de wereld waarin we leven te veranderen om er een betere plek van te maken!" - Franziska (student 'The Next Great/Small Transformation' in 2022)
Lees meer over de opzet van het vak

Handen uit de mouwen bij 'Science, Technology & Innovation'

Het IIS was nauw betrokken bij de opzet van dit nieuwe, Nederlandstalige, interdisciplinaire bachelorprogramma met een technisch karakter aan de UvA (start september 2023). Zo heeft het IIS een projectleider geleverd en een leerlijntool ingezet, om al voor de start van de opleiding de leerdoelen per thema met de curriculumcommissie uit te werken. Daarnaast is advies gegeven over het accreditatieproces en was het IIS betrokken bij de ontwikkeling van Design Thinking-methodes voor technisch onderwijs.

Bij dit programma kunnen studenten oplossingen bedenken én maken voor actuele maatschappelijke en technologische uitdagingen in de zogenaamde UvA Makerspace. Deze technische werkplaats is speciaal ontworpen voor het programma, dat in september 2022 de deuren al opende voor de gelieerde minor ‘Science, Technology & Innovation: Biomimicry’. Studenten wisten goed gebruik te maken van de UvA Makerspace die veel ruimte biedt voor experiment en de eerste projecten zijn inmiddels afgerond. Momenteel zit het bachelorprogramma nog in de accreditatieprocedure van de NVAO.

"De meest urgente maatschappelijke uitdagingen zoals rond klimaat, voedsel, conflicten, polarisatie en analyse van  complexe systemen verdienen een centrale plaats in het onderwijs. Het IIS betoont zich keer op keer de aangewezen plek om de maatschappelijke agenda van de universiteit up to date te houden. Door continu onderwijs te ontwikkelen dat aansluit bij actuele, vakoverstijgende vraagstukken waar we als samenleving voor staan, biedt het IIS studenten en docenten de kans hoogstaand relevant onderwijs te ontwikkelen." 

Huub Dijstelbloem Directeur van het Institute for Advanced Study (IAS), Hoogleraar filosofie van wetenschap, techniek en politiek, Universiteit van Amsterdam

 

Nieuws vanuit de opleidingen
  • Bèta-gamma: interactief geluidskunstwerk over gender bias

    Begin 2022 was het interactieve geluidskunstwerk 'The Noise Gap' op de Science Park Campus te bewonderen. Een initiatief van docent Mieke de Roo en vier studenten van de opleiding Bèta-gamma: Cile van Marken, Annabel Zwarts, Hilal Demirel and Simone Flipse. De groep wil met dit interactieve kunstwerk bewustwording over gender bias bij alle studenten en medewerkers van de universiteit vergroten en de dialoog op gang brengen. 

  • Future Planet Studies: 'Back to the Foodure'

    Studenten Future Planet Studies zijn in het vak 'Reflexive Design Project' uitgedaagd een duurzame oplossing te bedenken voor een van de urgente voedselvraagstukken waar we voor staan: van een beter bodemmanagement tot een eerlijker verdeling van de opbrengsten in de voedselketen, van de ontwikkeling van voedselbossen tot een pleidooi voor een veganistische levensstijl. Elk projectteam heeft een interventie ontworpen die erop gericht is een verbetering in de bestaande situatie te realiseren.

  • Forensic Science: lezing met gasten Knoops' Advocaten

    Frontiers of Forensic Science (FFS) is een unieke collegereeks in Nederland, geïnitieerd door het Co van Ledden Hulsebosch Centrum (CLHC) en de masteropleiding Forensic Science. Een aantal keer per jaar komen alle studenten van de opleiding en andere geïnteresseerden samen om een bepaald thema onder de loep te nemen. In juni was het thema 'Death in Paradise: How to solve a forensic mystery?' met een aantal speciale gastsprekers: Carry Knoops (Knoops' Advocaten, Knoops' Innocence Project), Gerard de Haas (former Attorney-General of the Public Prosecution Office of the Netherlands), Jan Rooijakker (former Dutch Police Commissioner for the Caribbean) en Geert-Jan Knoops (Knoops' Advocaten, Knoops' Innocence Project, Universiteit van Amsterdam). 

  • Brain and Cognitive Sciences: Dragon's Den

    De 2022-editie van 'Special Topic in Cognitive Science' (STiCS), een eerstejaarsvak van de Research Master Brain and Cognitive Sciences (MBCS), is succesvol afgesloten met de zogenaamde Dragon's Den. In een pitch van vijf minuten presenteren studenten hun interdisciplinaire interventies voor ‘wicked problems’ gerelateerd aan neurowetenschappen. 

"De thematische onderwijsinnovatiebeurzen vanuit het IIS en TLC geven de ruimte aan onderwijspioniers om meer creativiteit, aandacht en kwaliteit aan hun onderwijspraktijk toe te voegen. Het was ontzettend leuk om betrokken te zijn bij het opzetten van de Fair, Resilient and Inclusive Societies (FRIS)-beurs en om nu de community verder uit te breiden. De FRIS-leergemeenschap vormt een diverse, interdisciplinaire en enthousiaste groep collega’s, en het is een voorrecht en inspiratie om hen daarin te begeleiden." 

Mieke Lopes Cardozo Senior Lecturer in Education and Inclusive Development, Universiteit van Amsterdam

Jubileum 'Placemaking'

Al vijf jaar dragen studenten met het onderwijsinitiatief 'Placemaking' bij aan een duurzame relatie tussen de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de stad. Inmiddels hebben ruim driehonderd studenten deelgenomen aan de cursus, verspreid over drie UvA-locaties (Science Park, Roeterseilandcampus en Universiteitskwartier). Deelnemers leren over en dragen bij aan de plek waar ze studeren.

Highlights Keuze-en Honoursonderwijs 2022
  • Podcast 'Fantasiewerelden'

    In Nederland hebben we geen traditie van fantasy-verhalen, terwijl we door het ontsnappen naar en denken over fantasiewerelden veel kunnen leren. Sterker nog: fantasy zou wel eens dé sleutel kunnen zijn voor een betere samenleving, en de flexibele beleidsmakers die deze moeten gaan maken. Daarom startte het IIS in november met het honoursvak 'World Building for Storytellers & Changemakers', waarvan het hoorcollege de bijpassende publiekspodcast ‘Fantasiewerelden’ is.

  • 'Nationaal Park Amsterdam'

    Voor het IIS-honoursvak ‘Nationaal Park Amsterdam: de ecologie van de stad’ doken studenten in de theorie en praktijk rondom stadsnatuur. Als eindproduct schreven de studenten een (groene) toekomstvisie voor de stad Amsterdam in 2037. Deze bundel overhandigden zij aan Ton Denters, ecologisch strateeg bij Gemeente Amsterdam. Dit deden zij op een passende locatie: Anna’s Tuin en Ruigte, gelegen op de Science Park campus. Een mooi voorbeeld van hoe verweven natuur kan zijn in een stedelijke omgeving.

  • Speurtocht, audiotour of muzikale rap bij 'Urban Transformation, Gentrification & Inequality''

    Een honoursvak met als doel de stedelijke, sociale transformatie van de afgelopen (tientallen) jaren in Amsterdam beter te begrijpen. Waarom en op welke wijze heeft dit plaatsgevonden? Hoe kunnen sociale veranderingen in een buurt ook leiden tot meer ongelijkheid in verscheidene vormen?

  • Kansengelijkheid in het onderwijs

    Kansengelijkheid in het onderwijs is een thema dat duidelijk in beeld werd gebracht door de documentaire ‘Klassen’ van omroep HUMAN, uitgezonden eind 2020, begin 2021. De geprezen serie volgde verschillende achtstegroepers vlak voor hun eindadvies voor een middelbare school in het Amsterdamse onderwijssysteem. De beelden legden onderlinge verschillen en benaderingen bloot. Socioloog Thijs Bol doet al jaren onderzoek naar kansengelijkheid en doceert in dit tweede semester het nieuwe IIS-keuzevak ‘Klassen! Kansengelijkheid in het onderwijs’, dat vanuit verschillende perspectieven naar dit onderwerp kijkt en oorzaken behandelt. De centrale vraag is: wat kan er gedaan worden om kansenongelijkheid te verkleinen? Thijs Bol vertelt over de opzet van het vak en wat hij de studenten wil meegeven.

  • Wetenschap vertalen naar een breder publiek

    Academisch schrijven is onderdeel van bijna elke universitaire opleiding en de meeste studenten hebben de kunst daarvan al snel onder de knie. Maar zijn deze wetenschappelijke artikelen ook te begrijpen voor een breder publiek? Weten studenten hoe ze op een leuke en begrijpelijke manier over hun vakgebied kunnen vertellen, zonder jargon of moeilijke woorden te gebruiken? In het IIS-honoursvak ‘Uit de ivoren toren!’ leren studenten van de UvA, AUC en de VU de nieuwswaarde van wetenschappelijk onderzoek te herkennen en het onderzoek te ‘vertalen’ naar een breder publiek. Zo kunnen zij een bijdrage leveren aan het wetenschappelijk én het maatschappelijk debat.

  • Als student op zoek naar geluk

    Hoe zien wij onszelf? Hoe kun je groeien als mens? Hoe zetten we wetenschap en technologie in om deze klassieke vragen te beantwoorden? Door de tijd heen veranderen onze antwoorden hierop en verschuift het perspectief. Max van der Linden, cognitief neurowetenschapper en wetenschapssocioloog, ontwikkelde in 2019 voor het IIS het interdisciplinaire keuzevak ‘The Eternal Pursuit of Happiness’ waarin de dynamiek tussen mensbeeld, wetenschap, technologie en maatschappij naar voren komt. Wegens succes werd het vak werd het vak in 2022 wederom herhaald. 

  • 'Digital Warfare'

    Eind 2020 wonnen Thijs Rebel en Matthijs de Gooijer de UvA Create a Course Challenge met hun idee voor een interdisciplinair vak over digitale oorlogvoering, nu en in de toekomst. In februari 2022 is ‘Digital Warfare: The Future of Cyberthreats in the Twenty-first Century’ van start gegaan met prof. dr. Paul Ducheine, met wie de studenten het vak samen met onderwijsontwikkelaars van het IIS verder hebben ontwikkeld, als hoofddocent. Een vak waarin studenten context leren geven aan alles wat er in de digitale wereld gebeurt, waaronder het kraken van versleutelde netwerken door de politie, de Brexit, beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingen, sabotage van de uranium-verrijkingsinstallatie in Iran en de uitgebroken oorlog in Oekraïne.

  • Podcast 'The Next Big Thing'

    Neem plaats in de collegebanken van het IIS-keuzevak ‘The Next Big Thing’. Een interdisciplinaire reeks waarin prominente wetenschappers een inkijkje geven in de toekomst van de wetenschap. Omdat we deze kennis graag willen delen, is van elk hoorcollege een podcastaflevering gemaakt. Beschikbaar op o.a. Apple Music en Spotify.

'Food Forestry' winnaar 2022

Masterstudenten Wytze Walstra en Sacha Brons hebben met hun idee voor het vak 'Food Forestry: Experiencing the Future of Nature and Agriculture' de UvA Create a Course Challenge gewonnen. Aankomend jaar zullen zij samen met het IIS aan de slag gaan met het verder ontwikkelen van het vak, waarin voedselbossen centraal staan.